Abychom celé SEO správně chápali, je třeba též porozumět samotným vyhledávačům. A právě o principech jejich fungování si dnes něco povíme. Jelikož světovou jedničkou je Google a v ČR je to Seznam, budu celý seriál orientovat právě na jejich vyhledávače ale principielně je to skoro pro všechny stejné.
Jak funguje vyhledávač?
Abychom na stránce s vyhledávacími výsledky (SERP – search engine result page) našli relevantní odkazy, je používán velmi sofistikovaný algoritmus, který dokáže vyhodnotit hledanou frázi a ukázat související webové stránky. Nikdo kromě samotných vývojářů systému přesně neví, jak jsou stránky algoritmem porovnány a hodnoceny – toto pořadí stránek je vypočítáno pomocí desítek všemožných faktorů a systém je navíc velmi často upravován a měněn aby se předcházelo používání tzv. Black hat SEO (zakázané a neetické metody, kterým se budu věnovat někdy na konci seriálu).
Základní princip je však velmi dobře znám – sestává se ze 3 základních kroků:
- Crawling – vyhledávače používají malé programy, kterým se říká clawleři, boti nebo roboti. Tito procházejí webové stránky a „lezou“ na všechny odkazy, které najdou. Tímto způsobem vyhledávač získá informaci o tom, že dané stránky existují. No a z toho vyplývá pro SEO jedna zásadní poučka: Stránka, na kterou nikdo neodkazuje, pro vyhledavač neexistuje! Procházení stránek se v čase opakuje především v závislosti na tom, jak je stránka obnovována a doplňována a též v souvislosti s její popularitou.
- Indexing – na základě informací od robota se vytváří tzv. index. Vyhledávač si uloží textový obsah webu a příchozí odkazy (in-links) do vlastní databáze, aby v případě že je zadána související hledaná fráze mohl výsledky rychle vystavit na SERP.
- Ranking – V okamžiku, kdy je vyvoláno hledání, jsou stránky ohodnoceny a především seřazeny na SERP na základě relevance indexovaného obsahu a hledané fráze. Tato relevance se nikam neukládá a pro každé hledání je vyhodnocována znovu.
Co je tedy důležité vědět?
Z předchozího textu je tedy evidentní, že roboty na stránkách zajímají především dvě věci: obsah samotné stránky (on-page faktory) a odkazy, které na stránky vedou (off-page faktory). Také se říká, že obsah je král a linkbuilding (budování zpětných odkazů) je královna.
Opět opakuji, že v přirozeném vyhledávání neexistuje, aby si někdo pozice kupoval! I tak se však na SERP můžete objevit pomocí placené PPC reklamy a přednostních výpisů, ale to je zase jiná pohádka a s přirozenými výsledky to nemá co dočinění.
V příštím díle se už zaměříme na aktivitu přímo spojenou s aplikací SEO – analýzu klíčových slov. Těšte se!