Dnes se podíváme na největší chyby dnešních webových prezentací. Ať už jste samouk, který si svůj web „smolí na koleně“ nebo profesionál (ano, i profíci semtam tvoří paskvily), dozvíte se v dnešním článku, čemu se rozhodně vyhnout.
1) Na úvodní stránce nic není
Pamatujte si, že úvodní stránka je vaše výkladní skříň. Pokud nezaujmete návštěvníka tam, tak ho obvykle ztratíte. Už jsem to tu psal – není nic horšího, než na úvodku narvat nic neříkající povídání „O firmě“. Zaplňte první stránku tím, co nabízíte a čím se odlišujete od konkurence.
2) Stránku nejde najít
Nemusíte být hned úplný SEO odborník, ale vysledujte si, zda se alespoň na nějaká klíčová slova objevíte ve vyhledávání na Seznamu a Googlu. Zajistěte si alespoň pár odkazů z jiných stránek. Na co je webová stránka když se na ni nejde nijak dostat?
3) Pop-up okna
Není nic, co by mě mohlo víc naštvat i když to dnes prohlížeče stejně blokují. Zrušte všechna vyskakující okna, jinak váš web úplně zemře. I když odkazujte jinam, vždy upozorněte návštěvníka, co přesně se stane, když na link klikne („budete přesměrování na web partnera“).
4) Dynamická plovoucí menu
To jsou takové ty hezké víceúrovňové menu, na které se nedá kliknout, protože když pohnete myší, tabulky se ztratí. Strukturujte váš web tak, abyste se tomuto nešvaru vyhnuli. Vytvořte takové menu, které bude jasné, přehledné a pokud možno statické.
5) Reklamy
Reklamy klidně, ale jen v únosné míře. Pokud svou stránku zaspamujete bannery, bude působit nevěrohodně a samozřejmě bude trpět i po obsahové stránce.
6) Design složen hlavně z obrázků
Obvykle tyto stránky ani nemusejí vypadat zle, ale vyhledavače s nimi mají problémy, protože kde není text, není co indexovat a tím pádem se těžko dostanete ve vyhledávání na nějaké dobré pozice. Nemluvě o tom, že takové stránky jsou skoro nepoužitelné pro lidi se zrakovým postižením.
7) Stránky se snaží oklamat vyhledávací roboty
Někdy narazím na stránku, kde je v kódu vidět, že se tvůrce snažil propašovat klíčová slova, která se ale viditelně nevyskytují. Obvykle se to dělá tak, že se v CSS stylu nastaví velikost 0. Velmi amatérský počin, protože vyhledávače už umí tyto fígle rozpoznat a k tomu vás ještě budou penalizovat „zápornými body“. Zde platí jasná zásada: tvořte stránky primárně pro lidi, ne pro stroje…stroje vás za to odmění.
8) Používání PDF, DOC a jiných formátů
Nebuďte líní a přepište obsah dokumentů přímo na web. Lidé nemají rádi stahování souborů a jejich následné čtení – přeruší jim to „flow“ (tok, proud). Proč mají firmy ceník v nějakém XLS – co když nemám ani Excel? Že si můžu stáhnout Open Office? Ale mně se nechce – chci si to přečíst na webu – proč to tam není?
9) Out of date
Přijdu na stránku, kde stojí „Copyright 1999“. Poslední novinka v systému je „Spustili jsme pro vás naše webové stránky – administrátor – 1. 1. 1999“. Co udělám? Budu mít pocit, že mi web po 10 letech může něco dát?
10) Žádné informace o kontaktu
Firma, která něco nabízí, by měla mít v kontaktu své IČO, adresu a pár jmen, na která se můžu obrátit. Nesnáším virtuální firmy s jednou pofiderní mailovou adresou. Chcete-li se jevit ještě více důvěryhodně, uveďte i pevnou linku – je to záruka toho, že firma někde opravdu pevně sídlí. Věřte tomu, že 99% lidí na ni nikdy nezavolá, ale budou mít pocit, že kdykoliv mohou.