V několika následujících článcích bych se rád zabýval problematikou SEO – optimalizací pro vyhledávače. Pro ty, kteří stále ještě trochu tápou – jde o to, jak dostat vaše stránky na vrchní pozice při zadání daných klíčových slov do Seznamu či Googlu. Pojmu SEO se v posledních letech věnuje až extrémní pozornost. Přitom dle mého to není zase až tak nic složitého. Jednoduše jen stačí vědět, jak na to. Sledujte tento seriál a dozvíte se vše, co jste kdy o SEO chtěli vědět a báli jste se zeptat ;).
Přístupové cesty
V první řadě je třeba říci, že vyhledávače tvoří zásadní procento přístupů na váš web. Přístupové cesty jsou 4…nebo vlastně jen 3 – hned se k tomu dostanu:
- Přímý přístup – lidé zadají přímo adresu do prohlížeče (toto se stane, pokud máte hodně dobrou URL adresu nebo lidé vaši firmu znají)
- Zpětné odkazy – lidé přijdou ze stránky, která na vás odkazuje
- Vyhledávače – lidé zadají jistá klíčová slova do vyhledávání a poté se na základě výsledků rozhodnou, že navštíví váš web – zde je jasné, že čím vyšší pozice ve výsledcích, tím se dá předpokládat vyšší návštěvnost
- Marketingové aktivity – bannery, PPC reklama apod.; tato kategorie je specifická, protože se v zásadě jedná zase opět jen o zpětný odkaz…proto ty úvodní rozpaky
Vidíte, že přístup z vyhledávačů je naprosto zásadní. Odpovězte si sami, jak vy hledáte informace na internetu. Asi neprocházíte stránku po stránce…
Katalog není vyhledavač
Pozor, nepleťte si vyhledávač s katalogem. Například Seznam má svých katalogů hned několik – ten nejznámější je asi Firmy.cz. Je zde totiž jeden obrovský rozdíl, který musím zmínit – v katalogu si můžete koupit pozici. Pokud například chcete být první ve své kategorii instalatérů, lze takovou pozici vyjednat. V klasickém vyhledávání toto neexistuje a Seznam ani Google by to ani nepřipustili, protože by již nepůsobili důvěryhodně (i když si trošku pomáhají reklamou ve výsledcích). Ve vyhledávačích vždy rozhoduje relevance obsahu (alespoň se o to vyhledávače snaží - je třeba jim ale jít naproti pomocí SEO). I když se dá v katalogu hledat, jedná se spíše o zpětný odkaz a ne o přístup z vyhledávače.
Velcí hráči
Je to zajímavé, ale patříme k asi 4 zemím na planetě (Česko, Rusko, Korea, Čína), kde ve vyhledávání nedominuje Google. Na českém internetu všechny ostatní zatím válcuje Seznam – stále si udržuje asi 60% všeho hledání. Druhý je právě Google se 30% a zbytek si mezi sebe dělí Centrum, Jyxo a ostatní. My se tedy budeme bavit v dalších článcích především o Seznamu a Googlu i když v zásadě je to stejně i pro všechny ostatní…
Příště se podíváme na to, jak vlastně vyhledávače fungují a proč je důležité to kvůli SEO vědět.