FLASH - ano či ne?

Napsal O webu (») 8. 10. 2005 v kategorii Flash, přečteno: 4727×

Zamyšlení nad použitím flashových animací na webu.

Před časem proběhla na fóru Owebu diskuse o užitečnosti FLASHe, tedy měla to být kritika stránek jednoho clanu, ale to není teď podstatné. Autor těchto stránek si totiž dovolil do flash animace v hlavičce zakomponovat dokonce i navigaci. Po mé reakci na tuto zásadní chybu se strhla "mela" mezi webdesignéry a rádobywebdesignéry. Radobywebdesignéři flash hájili a místy se dokonce objevily zápisky jako "Velké firmy se nemůžou přizpůsobovat těm, co mají straré počítače, nebo pomalé připojení..., to prostě nejde. To by jsme pořád fungovaly na win 98. SEO není vše, co web potřebuje...." jednoho diskutujícího. Anebo docela zajímavý postoj: "jedni si myslí, že web je o informacích a druzí že web je něco jako televize".

Z jakých důvodů tedy flash pro webovou prezentaci nepoužívat? Zde jsou tři nejzákladnější body proč flash na stránku nepoužít:

1) FLASH se nezobrazí 11% uživatelům internetu
2) kdo chce dlouze čekat na načítání kilobajtů nesmyslné animace?
3) kdo udělá kompletní webové stránky ve flashi, může se spolehnout, že na stránky mu bude chodit mnohokrát méně lidí - pro flash je totiž SEO španělská vesnice

Stále se ale můžeme setkávat se stránkami, které flash budou stále používat. Je to špatně nebo není? Jak kdy. Flash sám o sobě je velmi dobrá technologie a neměla by se rovnou zavrhovat. Pokud scháním informace, chci abych se na stránku dostal za jakékoliv okolnosti. Proto je třeba u takovýchto prezentací dbát na přístupnost a celkovou kompatibilitu se všemi platformami. Naopak pokud jde o pohou prezentaci jedné osoby, nebo prezentaci nějkého umělce, flash je zde skoro na místě.
Proto používejme flash s rozumem.

Existuje ale kompromis? Ano, samozřejmě. Můžeme udělat variantu webu bez flashe a s flashem, nebo můžeme zhotovit pouze logo, či hlavičku ve flashi a navigaci nechat v čistém (X)HTML.
Autor: Ondřej Kůrka
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Pjerun z IP 83.208.153.*** | 8.10.2005 16:44
Flash je podle mého gusta vkusný doplněk stránek. Rád bych se vyjádřil ke třem uvedeným bodům.

1) Flash se nezobrazí 11% uživatelům internetu. Ano, to ano. Proto není vhodné dělat kompletně celý web v technologii flash. I když se přesto rozhodne vytvořit celý web ve flash, dokonce vytvoří i textovou alternativu, neměl by to dělat. Textová alternativa bývá daleko méně aktualizována, takže návštěvník přichází o cenné informace.

2) Dlouhé načítání platí spíše pro mobilní a modemové připojení, které však poměrně rychle mizí, takže za pár let to nebude tak žhavé. Tvůrce by určitě měl zajistit funkčnost celého webu bez závislosti na technologii flash. Takže by se nemělo objevit flashové intro bez normálního odkazu na další stránku. Menu může být podle mě uděláno ve flashi, ale mělo by být k dispozici html menu, pokud k dispozici není technologie flash. Tím se i vyřeší dlouhé načítání. Návštěvník bude mít vyplý flash a místo povedených animací na něj vykoukne normální html menu a obrázková hlavička.

3) souhlasím. Text, kerý je napsán ve flashi nemůže vyhledávací robot zaindexovat. Tudíž možnost nalezení webu na prvních místech ve vyhledávání je mizivá. Uživatel, který na takové stránky vstoupí a nemá zapnutý flash má vlastně smůlu. Nic neuvidí.
Michael Le z IP 84.242.95.*** | 8.10.2005 16:58
OMG. Další IMHO zbytečný článek.
Memphis z IP 217.115.240.*** | 8.10.2005 17:09
Podle mě není na nic... Určitě dokáže pár lidí přesvědčit že komplet flash stránky bývají mnohdy otravné...
Donar z IP 213.220.228.*** | 8.10.2005 17:28
nevim proc ale zda se mi ze O. Kurka nahani clanky pro bananky :/ dle me clanek o nicem... nic noveho...
Pjerun z IP 83.208.153.*** | 9.10.2005 11:11
Michael Le: By jsi se divil, jaký běhaj po internetu negramotný lamy.
avan z IP 147.175.167.*** | 9.10.2005 11:51
jasne ze je to clanok o nicom ... to mate tak ked sa clanky pisu len aby boli
hijack z IP 62.177.100.*** | 9.10.2005 14:04
jak se to vezme... vetsinou pisou lidi o zaporech protoze to neumi, nebo maji pomaly net a nebo proste s nimi neni neco v poradku.

jsem zvedavy jakym 11% uzivatelum se nezobrazi flash? kdyz se nezobrazi tak at si stahoji aktualizace prohlizecu nebo prizposubuji vetsine.

ad text. kdyz je dobry web a nechas na nekolika forech a chatech odkaz tak tvuj web bude znam... jinak nechapu ? neni mozne snad vlozit .swf do html stranky s keywords, title a discription ? ale ano jde
nobody z IP 84.244.77.*** | 9.10.2005 19:44
2 hijack:
Jasne, optimalizuj si svuj web jen pro lidi s IE, pro lidi, kteri maji FLASH... Dost naivni a hloupa myslenka.

V praxi to je bohudik obracene - dobry webdesigner se prispusobuje co nejvetsi skupine lidi.

"neni mozne snad vlozit .swf do html stranky s keywords, title a discription ?"
Jiste, ze to mozne je. Neni chytrejsi si vytvorit rovnou html alternativu stranky, nez cpat nekolik klicovych slov do keywords?

Lidi hledaji informace, ne animace.
white.czweb.org z IP 84.242.95.*** | 10.10.2005 00:51
IMHO vhodny clanek ... profesional samozrejme tusi, ale takove prasacke menu ve flashi, napr. www.ln.cz, no posudte sami ... pokud jde mene o informace a vice o art, je smz volba flashe na miste ...
Aleš Janda z IP 84.242.95.*** | 10.10.2005 07:03
[9] Tak to je fakt šílenost smajl smajl smajl
hijack z IP 62.177.100.*** | 10.10.2005 14:59
[9] - to neni normalni flash ba zacatecnicka prace

[8] - nepodporuje snad Opera a FireFox flash ? o co jde ? a neni treba odpovidat na mou otazku na kterou jsem si sam odpovedel tim, ze jsem napsal "ale ano jde"

samozrejme plne souhlasim - normalni firma, web designer delaji 2x stanky = jedna je udelana ve flash (interaktivni) a druha pro priznivce html

- jen: podporuju flash a neodsuzuju ho. je to dost dobra vec a ten kdo opravdu s nim umi zachazet je dobry frajer
nobody z IP 84.244.77.*** | 10.10.2005 16:56
[11] Jenze je SPOUSTA zarizeni, ktera FLASH neumi, a neni to jen o Firefoxu, ci Opere. - prece jen 11% lidi je velke cislo.

Souhlasim, Flash ve spouste veci vypada fajn. Prezentace, hry, atd...

Me osobne upoutava vic informacni hodnota, prehlednost, rychlost nacitani a nejaka ta zabehnuta konvexe navigace.



Aleš Janda z IP 84.242.95.*** | 10.10.2005 19:41
[11] Na mobilu toho třeba spustím dost, ale Flash mi tam tedy opravdu nejde... smajl  Potom i čistě textová stránka, která má hloupé menu ve Flashi, je nepoužitelná.
A 2 verze stránek? To si lze dovolit maximálně u statických stránek, které se nebudou několik let aktualizovat, jinak je to blbost.
sorax z IP 81.27.192.*** | 12.10.2005 10:48
:/ hmm hosi tak ja sem ta "lama" co se flaka po netu ale jako vubec nechapu co ste ve tejhle "bezviznamnej" diskuzi vyřešily smajl smajl smajl  jen ta stranka to je fakt podes to uz je snad lepsi i ma testovaci... www.sorax-t.ic.cz a to jako ze mi pride dost desna smajl smajl smajl smajl smajl smajl smajl
Banana z IP 212.158.142.*** | 12.10.2005 11:30
smajl
Aleš Janda z IP 161.53.86.*** | 12.10.2005 12:16
[14] Tak to si ale děláš p*del, ne?

Výtejte, tato stránka bude vjenována mím přátelům...
O mě: Zabívám se renovací hystorických vozidel...

Napočítej 6 chyb, do dalších rubrik jsem se radši ani nedíval.

A odstranil bych ten efekt při přechodu na další stránku - dost zdržuje.
nobody z IP 84.244.77.*** | 12.10.2005 19:34
[14] Tak dik zes prispel do nasi bezvyznamne diskuse tvym vyznamnym prispevkem:)
A ano, tva stranka je opravdu desna. Jeste ze je jenom testovaci...;)
hijack z IP 62.177.100.*** | 16.10.2005 14:23
vsech 100% na tvoje stranky nepolezou a kdyz planujes delat pristupne informace i pro mobilni zarizeni tak je treba delat wap a nebo udelat jinou verzi specialne pro ne.

11% me nezajima. provadel jsem statistiku a na muj nejmenovany web z cca.6000+/- lidi mesicne prislo 9 lidi bez flash (meli mozilla a podobne veci stare jiz 2 verzi)
Aleš Janda z IP 84.242.95.*** | 16.10.2005 15:37
[18] Wap?? Ten se už několik let nepoužívá, naštěstí všechny současné mobily umí (X)HTML.

V tom je právě to, že NEMUSÍŠ dělat 2 verze, protože slušně napsanou stránku ti mobil vezme sám od sebe, bez nějaké extra verze.

Navíc - tobě by se chtělo spravovat 2 verze? Taky jsem měl před pár lety to nadšení a udělal jsem část webu i pro wap. Dá se říct, že to tak od té doby zůstalo, udržovat obě je blbost...smajl

Navíc u Flashe je víc věcí, které mě štvou: nejde používat pravé tlačítko, nevím, kam vede odkaz a hlavně nemůžu otevřít odkaz do nového okna. To je také hlavní důvod, proč nikdy neklikám na Flashovou reklamu, ale jen obrázkovou - nechci ztratit současnou stránku...

Flash má prostě pro web jako takový zatím spoustu neduhů...
hijack z IP 62.177.100.*** | 17.10.2005 14:11
ano umi xHTML ale ven si jak ti zobrazi nadefinovanou stranku pro minimalni rozliseni 800*600 ? u me to tedy nejde... ba proto delam jinou verzi specialne pro mobily.

ale tady to nerozebirame... bereme flash a flesh je dobra vec. at si myslite co si myslite jste jeste hooodne daleko od teto technologii a konec diskuze
Martin z IP 85.70.163.*** | 16.1.2006 18:04
potreboval bych pomoct s odkazy ve flashi jaky script mam pouzit kdyz chci s tlacitka odelat odkaz treba na seznam

nasel jsem tohle ale nevim jak to vyplnit getURL(pisou url,windows,method);

a jinak flash je urcite supr veccc vrele doporucujusmajl
harou z IP 213.220.205.*** | 3.2.2006 10:07
ok vyplň to takhle:
getURL("http://www.seznam.cz")
Kdyz udelas jen tohle tak je to uplne obyc odkaz ktery se otevre ve stejne strance (alespon myslim) jako je flashka, nebo v novém okne jestli to budeš pouštět z flash playeru. Jo a to tam musí být aby to vedelo ze jde o interet
harou z IP 213.220.205.*** | 3.2.2006 10:07
Jo a promin zapomel sem uzavrit zavorku..cily takhle:
getURL("http://www.seznam.cz")
harou z IP 213.220.205.*** | 3.2.2006 10:08
Z nějakých záhadných důvodů mi to nechce napsat na konec toho skriptu zavorku, tak si ji tam ve flashi dopiš smajl
johana z IP 85.207.246.*** | 4.3.2009 18:01
Měla bych pár námitek pro pana autora. Zaprvé mi není jasné, proč máš v prvním odstavci slovo mela v uvozovkách a naopak slovo Rádobydesigneři tam stojí osamoceno - uvozovky nikde. Opominu překlep ve slově staré, nicméně myslím si, že jestliže chceš, aby to tu vypadalo na úrovni (a na mě tyto stránky působí tak, že se o to snažíš) by sis to po sobě měl přečíst a případné chyby opravit. Dále doporučuji dát si pozor na slovosled, psaní čárek a podobně. Na závěr bych snad jen poupozornila na to, že pokud sháníš informace s "ch" (viz. věta: "Pokud scháním informace, chci abych se na stránku dostal za jakékoliv okolnosti." - ve které si mimochodem udělal, jak chybu pravopisnou, tak chybu gramatickou a to svou nedbalou čárkou před slovem chci) nemůžeš očekávat, že si tvé rady atd. někdo vezme k srdci. Pro mě upřímně bylo čtení tohoto článku naprostou ztrátou času a jen doufám, že až se příště do něčeho podobného pustíš, dvakrát si to po sobě přečteš, než to budeš publikovat.
Season Wood z IP 105.112.33.*** | 31.12.2021 10:47
Amazing blog... keep it up.
www.cheltenham-roofing.co.uk
Season Wood z IP 105.112.33.*** | 31.12.2021 10:48
Sitting tight for more interesting articles. Pretty good one here
www.cheltenham-roofing.co.uk/roof-repair.html


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel deset a deset