Malé pojednání nad e-maily
Asi většina čtenářů vlastní nebo se chystá udělat si své stránky, ať již soukromé či firemní atd. Na žádných stránkách nesmí chybět veledůležitá věc - kontakt. Nejlépe na správce, který se stará o chod a vzhled stránek a pak na majitele stránek, který kromě e-mailu má na stránkách většinou i jiný kontakt, to mluvíme o firemních stránkách a některých soukromých, většina soukromých obsahuje v kontaktech většinou jen e-mail. Pokud je to možné, je lepší použít jako doménu e-mailu takovou, na jaké máme své vlastní stránky a je tento e-mail na nich uveden. To samozřejmě neplatí u správců webu, což jsou lidé vlastnící svoji doménu a případně živnostenské oprávnění. není tedy vhodné vytvořit mail typu spravce@domena.domenaI.radu. Není to jistě na škodu, ale každý tvůrce se chce pochlubit a zařadit si web do referencí. V tomto článku se tedy budeme zabývat pouze e-maily na vlastníky webu, což dle zaměření tohoto serveru budou asi stejní lidé, jako tvořitelé (správcové) webu.První důležitá věc je samotný e-mail vytvořit. Pokud máte možnost a vyhovují vám podmínky, je velmi vhodné vytvořit e-mail na své vlastní doméně, klidně můžete použít alias a všechny dopisy přesměrovat na svou oblíbenou adresu na libovolném free i jiném serveru. Jde tady hlavně o to, že když si uživatel zapamatuje pouze jméno nebo pžezdívku, ale ne e-mail, logicky se snaží do domény doplnit název, který patří doméně, kde jsou umístěny stránky. i když letmo viděl, že je doména centrum.cz, seznam.cz, gmail.com atd..., je v momentální situaci velmi pravděpodobné, že se pokusí zaslat e-mail na doménu shodnou s doménou stránek. Lidé si totiž zvykli, že to tak dělá většina stránek a tedy si to dali do podvědomí. Není tedy dobré moc včnívat z řady, škodíte si tím i sobě. a to tím, že vlastně propagujete svého poskytovatele e-mailových služeb. Na jednom nejmenovaném serveru se stávalo, že se některé maily smazaly bez náhrady, poté tedy je problém, že musíte obeslat všechny, kteří Váš e-mail znají a říci jim e-mail nový, což je krajně nepohodlné. Kdežto při veřejně známém e-mailu na vlastní doméně není problém nic, kromě neuhrazení poplatku registrátorovi, ale to je již jiné téma.
Další důležitá otázka je, jaké slovo se bude nacházet před zavináčem. pokud je poštovní schránka zřizována s účelem osobní korespondence na bázi komunikace s přáteli apod., je nejlepší ji zřídit se jménem vlastním nebo přezdívkou, to pak nejlépe předurčuje její využití a všem je hned jasné, jaké e-maily je vhodné na ni zasílat, pokud tedy není uvedeno na stránkách jinak. V jiném než čistě osobním míření je lepší vytvářet schránku s klíčovými slovy ve jméně. Můžeme použít klidně i alias a všechny e-maily směřovat do své osobní schránky. Na uživatele totiž působí lepší dojem, když posílají e-mail na jinou adresu správci se stížností a na adresu soukromou pro poděkování, ale to již zacházíme do větších webových projektů, na menších webech, ale i na větších bývá hlavní kontakt (e-mailový) pouze jeden. Tento e-mail bývá uveden na všech stránkách a plní funkci hlavního kontaktního e-mailu. Pokud však pracuje na webu více lidí, je taky trochu zdržovací, protože trvá delší dobu, než se pošta dostane k adekvátnímu adresátovi, tato doba prodloužení však není vetšinou vůbec zaregistrována, je totiž krátká. Do kontaktů by ale měli být zařazeny i přímé poštovní schránky.
Berme příklad, potřebujeme vytvořit schránku se správným jménem pro soutěž o ceny. Zde je ještě nutno informovat, že se jedná o soutěž pro české a slovenské uživatele internetu, proto je nutné, tedy dobré vytvořit mail ve tvaru soutez@... a ještě jeden alias ve tvaru jmeno_soteze@.... V žádném případě není vhodné používat tvar soutez_jmeno_souteze@..., tato adresa je velmi špatně zapamatovatelná, navíc v ní můžou figurovat pomlčky, ale jako alias je to možné. Ještě není v žádném případě vhodné nazvat e-mail v jiném jazyce, než v tom, pro který je soutěž určena. pro různé jazyky vytvoříme aliasy. Pokud vymýšlíme název soutěže, tak pro správné zapamatování je třeba krátký název, nejlépe jednoslovný bez pomlček a to i bez možných pomlček, tedy ne dobrasoutez ani dobra-soutez, zase se dostáváme k efektu zapamatovatelnosti. Pokud jste už u tohoto tématu, měli by jste dobře zvážit použití i jiných znaků, jako jsou cifry a podobně.
Neméně důležitou otázkou je umístění mailu na stránkách, aby byl snadno k nalezení a okamžitému použití, případně dobrému vžití do podvědomí pravidelných uživatelů webu. Mnoho webů má svůj kontakt (e-mail) uveden v patičce, což je poměrně dobré řešení v rychlosti zapamatování, je ale mnoho lidí, kteří tuto část webu v rychlosti přehlížejí, tedy je dobré ještě nenuceně na kontakt upozornit pod menu, případně nad hlavičku ve speciálním proužku. Pokud máme na webu formulář pro rychlé odeslání emailu, což plní funkci anonymního odeslání a vlastně i anonymity příjemce, je nutné uvést i e-mail textovou formou. Právě ta anonymita příjemce je značné úskalí, protože uživatel vlastně neví, kde je e-mail adresován, což vyvoláváodměřené pocity. Jistěže to chrání proti spamu, ale lze to vyřešit i vložení mailu do obrázku.
Tím jsme se dostali k nutnému zabezpečení e-mailu proti spambotům, tady vyvstává otázka pohodlnosti, pro obchodní účely je nejlepší dát přímý mail bez jakékoli ochrany pro plný luxus zasílatele. Pro soukromé stránky je dobré zvolit přiměřený druh ochrany, jako je záměna tečky a zavináče za spojení písmen v závorkách, opačné posloupnosti slov tld.domena@jmeno či jejich kombinací tld(tečka)doména(zavináč)jméno. Dále je možnost použít e-mailu v obrázku, pak ale musíme dávat pozor na zvětšování písma a celkového zapadání obrázku do stránky.Nutnu říci, že fantazii se meze nekladou...
Autor: Tower