Zpoplatnění internetového obsahu a služeb pomocí SMS - SMSden.com - 1.DÍL

Napsal O webu (») 18. 7. 2005, přečteno: 2885×
obecne/img/top.jpg

1.Co jsou mikroplatby

Termín mikroplatby může být využíván v různých souvislostech. Obvykle jde o vyjádření platebních transakcí s nízkým peněžním tokem, pohybujícím se od korunových částek po maximálně stokorunové transakce spojené se zakoupením nějakých služeb, či produktů. Oficiálně EU definuje jako platbu do 15 eur. Tento termín však začal pronikat do povědomí veřejnosti až se zavedením internetu a to ze zjevného důvodu: v době před zavedením internetových a mobilních služeb totiž nebylo nutno rozlišovat běžné platby od mikroplateb neboť ani způsob jejich uskutečňování se nikterak nelišil. Nezáleželo tedy na tom, zda se platba pohybovala v korunách, či tisících korun (či jiných měnových jednotek), protože v obou případech byl celý hlavní i všechny vedlejší procesy platby shodné. Toto je obecný význam termínu mikroplatby (mikroplatba).

Termín mikroplatby (nyní pouze v množném čísle) se v posledních měsících váže také s komerční službou mobilních operátorů a to jako přesné označení dané služby. Služby typu mikroplateb začaly být operátory v České republice poskytovány v listopadu roku 2004, Eurotel stanovil datum zprovoznění služby mikroplatby na začátek května 2005.

V tomto případě mají mikroplatby přesně vymezený rámec. Jedná se o službu podobnou službě premium pate SMS, nabízenou již delší dobu, se kterou jsou mikroplatby často zaměňovány. Přitom na rozdíl od premium rate SMS umožňují mikroplatby zpoplatnění jakéhokoliv produktu, či služby vyjma těch, které svým charakterem porušují zákony České republiky, či jiné právní normy a normy mezinárodního práva. Dalším rozdílem jsou odlišně stanovené podíly provozovatelů služeb mremium SMS a mikroplatby, kde, vzhledem k novému nasazení mikroplateb, jsou jejich výnosy v současné době v porovnání s premium SMS nižší. Je třeba však připomenout, že mikroplatby nikdy nemohou být nahrazeny využitím služeb premium SMS, které slouží pouze ke zpoplatnění služeb bezprostředně souvisejících s mobilními telefony a pouze těch služeb, taxativně vymezených operátory. To jsou například soutěže nebo ankety, multimediální a softwarové vybavení mobilních telefonů jako melodie, pozadí na plochu nebo Java hry.

Stejně jako u premium SMS i u mikroplateb se objevuje termín "cenová hladina". Jedná se o cenu jedné odeslané SMS zprávy a existuje pouze omezený výběr cenových hladin. Dostupné cenové hladiny v České republice jsou k 9.4.2005 3,4,5,6,7,8,9,10,12,15,20,25,30,35,40,45,50,60,70,79. Tyto cenové hladiny jsou v Kč včetně DPH.

Zatímco pokrytí zpoplatněných oblastí, a tedy možné použití, se u obou služeb značně liší, průběh samotné platby je v rámci nabídky operátorů totožný (nevztahuje se na platby prostřednictvím SMSden.com, kde je použit specifický proces plateb a formát SMS). Při platbě je vždy odeslána SMS zpráva na odpovídající telefonní číslo, jehož poslední dvojčíslí odpovídá ceně SMS (v případě České republiky je tato cena již včetně DPH). Tato SMS musí být odeslána ve specifickém tvaru, který je

<klicove_slovo> [ klicove_slovo2,3,...] [sdeleni/data]

, kde "klicove_slovo" jednoznačně identifikuje provozovatele služeb mikroplatby a další volitelná klíčová slova a sdělení/data jsou stanovena systémem provozovatele služeb mikroplatby. V systému SMSden.com je využíván tvar

SMS DEN <kod> nebo SMS <kod>

tedy textová podoba odesílané SMS může být v rámci systému SMSden.com například DEN 123abc.

2.Důvody pro vznik a uplatnění mikroplateb na internetu

Každá realita potřebuje sobě adekvátní prostředek směny neboť právě směna je z velké části tím, co dělá z prostého množství lidských jedinců sociální společenství a tedy lidstvo.

Od pradávna lidé pociťují potřebu směny pro dosažení vyššího blahobytu společnosti a hledají adekvátní efektivní způsob, jak směnu realizovat. Prvním prostředkem směny byly v realitě počátků lidstva samotné produkty, či majetek typu zvířat a jednoduchých výrobků, nebo-li barterová směna. To bylo dáno zejména faktem, že potřeby lidí se příliš nelišily. Postupem času se však začaly objevovat všeobecně známé nedostatky barterové směny, z nichž největšími je nekompatibilita směňovaného zboží a jeho omezená trvanlivost. V této době se začalo hledat takové zboží, které by bylo všeobecně přijímáno. Byla to látka, kůže, obilniny a podobně. Jednalo se o přechod od barterové směny ke směně za všeobecně přijímaná platidla, avšak prostředkem bylo stále zboží, pouze unifikované, ale stále se stejnými neduhy z doby barterové směny a to až do té doby, než vznikl všeobecně přijímaný prostředek směny adekvátní dané době -- peníze ve formě mincí z drahých kovů.

Problém aplikace prostředků směny staré reality v rámci nově nastalých podmínek se objevil v historii ještě několikrát díky setrvačnosti a obavám ze změn, avšak jako příklad budu dále uvažovat výše uvedené.

Nyní se nacházíme v době, kdy vzniká nová realita v podobě internetu. V rámci této reality je nabízeno zboží a jsou poskytovány jako kdykoli v jiné době a na jiném místě, přesto na internetu může být rozeznáváno několik zásadních odlišností:

  • Mnohé (informační) služby byly (jsou) poskytovány zdarma
  • Objevují se i prvky barterové směny v podobě známých výměnných bannerových systémů
  • Některé služby nemohou být provozovány neboť nemohou být adekvátně prodány
  • Objevují se platební systémy využívající k platbám v nové realitě internetu prostředky doby před vznikem internetu s pouhými nadstavbami

    Tak jako v době hledání náhrady za barterovou směnu, je i nyní doba hledání optimálního platebního prostředku pro realizaci plateb za čistě internetové zboží a služby. Tak, jako ani kůže, či látka nemohly plnit funkci všeobecně přijímaného platebního prostředku, nemůžou ani staré platební metody s úspěchem obstát v nové realitě internetu.

    Každá nově vzniklá realita totiž vyžaduje sobě přiměřený prostředek směny / platby a tak, jako v době diferenciace činností a potřeb lidí bylo nutno nalézt prostředek směny splňující podmínku všeobecné přijímanosti, je nyní nutno nalézt takový prostředek plateb, který bude splňovat požadavky internetové reality, a to jsou:

  • Anonymita
  • Rychlost přístupu odkudkoli, kdekoli
  • Softwarová podoba produktů a služeb
  • Nulové dodatečné náklady (spojené zejména s osobní účastí na některé části transakce, či osobní účastí na jakékoli vedlejší součásti procesu potřebné k uskutečnění platby)
  • Obecně přijímaný výnos z poskytovaných služeb (finanční podoba výtěžků)
  • Nedůvěra v internetové subjekty
    Odpovědí na tyto potřeby jsou jednoznačně mikroplatby ve smyslu využití služeb mobilních operátorů -- mikroplateb.

    Mikroplatby totiž:

  • Jsou anonymní
  • Odezva na platbu se pohybuje v řádech vteřin (1 -- 30 vteřin)
  • Nemají žádné dodatečné náklady (kredit je automaticky odečítán z účtu klientů mobilních operátorů)
  • Mají finanční bezhotovostní podobu výnosů
    Nevýhodou kompletního zavedení služeb zpoplatněných přímo pomocí mikroplateb je vysoká nákladnost při zavádění, která překračuje 100.000 Kč, vysoké náklady na implementaci pomocí několikanásobné klient-server architektury, nutnost řešit příjem, odesílání a evidenci SMS zpráv, jejich výnosů, platností, identifikace v rámci systému a podobně.

    3.Zpoplatnění -- nadstavba SMS mikroplateb

    Zpoplatnění internetových služeb a produktů je způsob, jak využít služeb mobilních operátorů -- mikroplateb -- k poskytování internetových produktů a služeb za úplatu a přitom respektovat požadavky internetové reality na vlastnosti platebních transakcí (viz. výše). Pokud bude v dalším textu použit termín zpoplatnění, bude se rovněž jednat o způsob, jakým prodávat internetové zboží / služby bez nutnosti řešit přijímání a odesílání SMS zpráv a bez nutnosti vynakládat obrovské finanční a časové prostředky na zavedení systému zpracovávajícího odesílané a přijímané SMS zprávy. Zpoplatnění internetových služeb umožňuje vznik službám, které dosud nemohly být adekvátně ohodnoceny žádným z doposud dostupných platebních prostředků, ať už hotovostním, či bezhotovostním. Umožňuje rovněž přiměřené ohodnocení služeb, které musely být dosud poskytovány zdarma, či pouze s výnosy z poskytování reklamních ploch, které nikdy nemohou zaručit trvalý příjem a jejich oblíbenost dramaticky upadá (lidé se naučili reklamní plochy na internetu téměř ignorovat). To však není vše. Zavedení zpoplatnění na internetu také podpoří rozvoj a růst zcela nových internetových služeb a nabízených produktů a může tak významně podpořit podnikání v rámci internetu, zároveň omezí množství všudypřítomných obtěžujících reklamních bannerů a zvýší tak počet informačních webů bez reklam.
    Autor: Jan Hřebabecký

  • Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

    Komentáře

    Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
    Článek ještě nebyl okomentován.


    Nový komentář

    Téma:
    Jméno:
    Notif. e-mail *:
    Komentář:
      [b] [obr]
    Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel tři a jedna