Jak mít úspěšný weblog

Napsal O webu (») 3. 10. 2005, přečteno: 2126×

Jak získat velkou návštěvnost svých stránek a těšit se velké obliby? Zde je pár tipů.

Protože internetových stránek, potažmo weblogů je na internetu čím dál více, rozhodl jsem se tu sepsat několik bodů, které, alespoň podle mně, zaručují úspěšné webové stránky. Teď myslím stránky nekomerčního charakteru, jako je například právě weblog. Tenhle článek ale neberte jako rady zkušeného bloggera těm nezkušeným. Výpis těchto několika bodů je jen výsledkem dlouhého pozorování těch úspěšných weblogů.

Buďte jedineční

Originalita. To je oč tu běží. Hlavně u weblogů to platí hned dvakrát. Na internetu existují stovky weblogů "každý.bloguje.cz". Většina těchto weblogů je psána ve smyslu internetových deníčků. Věřte, že zápisky jako "Dnes jsem musel zase do práce...", nebo "Dnes tady celý den pršelo a já nemám co dělat." bude číst při nejlepším pár vašich kamarádů, nebo známých. Člověka nezajímá, že jste ve škole dostali špatnou známku, nebo že jste měli dobrý oběd. Tedy nezajímají ho tyto zápisky, pokud je píše člověk, o kterém nic neví. Dostávám se tu k takzvanému "kultu osobnosti". Vytvořit si kult osobnosti znamená, že můžete psát v podstatě o čemkoliv a vaše ovečky vás budou stejně číst. I já se někdy nachytám, že přečtu i článek, který by mě za normálních okolností vůbec nezajímal. Přečtu si ho jen proto, že ho napíše nějaká osobnost, které si vážím, nebo je pro mě něco jako autoritou. Proč bych si jinak četl Pixyho recept na karbanátky s hrachovou-hráškovou kaší? Vytvořit si kult osobnosti se lehko řekne, ale celkem těžko uskuteční. Vytvořit si okruh lidí, sobě blízkých, stejně smýšlejícíh a ještě k tomu lidí, kteří vás budou obdivovat ač plácnete cokoliv, nemůže hned tak každý. Rozhodně to nedokáže nudný vlezprdlka, který si neumí udělat vlastní názor. Typickým příkladem kultu osobnosti je takový Radek Hulán. Všichni ho známe jako bohatého manažera, který má spoustu krásných ženských a který se vozí v super-rychlých sporťácích. Možná je to pravda, možná ne. Každopádně si tím Radek Hulán podmanil spoustu lidí, kteří chtějí být jako on. Chtějí být krásní, inteligentní, mít spoustu pěnez a rozumět počítačům jako nikdo jiný. A R. Hulán to dobře ví a nebojí se napsat článek o tom, jak se řítil se s svou Corvettou 200 km/h, nebo jak neustále loví mladé kusy. Ve svých článcích se proto nebojte šokovat, zaujímat radikální postoje a za svým názorem si v komentářích tvrdě stát. Zaručit stálou návštěvnost a věrné čtenáře vám ale může zaručit například i slavné jméno. Kolik lidí by asi četlo ILBlog Iva Lukačoviče, šéfa Seznamu, kdyby žádný Seznam neexistoval a Ivo by byl obyčejný uhrovitý blogger?

Pokuste se o vlastní design stránek

Taky se hodí mít nejen vlastní názory a postoje, ale i vlastní design. Mně osobně se nelíbí blogy, které mají stejný vzhled jako stovky jiných. Ostatně nesnesl bych pomyšlení, že na internetu někde existuje úplně stejný weblog, jako mám já. Vlastní design je zkrátka základ. Proto se snažte mít své stránky co nejvíc originální. Trocha originality vám zaručí to, že si vás vaši čtenáři lépe zapamatují a na váš web se budou vracet. Pokud si myslíte, že jste dobří webdesignéři, zkuste své stránky přihlásit do některé ze světových, nebo českých galerií webů. Popřípadě zašlete své stránky ke kritice do některého z hojně navštěvovaných serverů.

Nestyďte se za svou identitu

V poslední době se rozmohl fenomén psaní vlastním nářečím. Tito pisatelé se hrdě hlasí ke svému rodnému kraji a své řeči. Příkladem může být třeba Ostravak. Ostravak se svým ostravským dialektem probojoval k vysoké návštěvnosti, dostal se do novin a dokonce napsal i knížku.

Blogujte hlavně pro sebe

Častá chyba bloggerů je to, že píší jenom pro návštěvnost. Nepište pronávštěvnost. Pište pro sebe. Pro radost. Většina návštěvníků vašich stránek bezpečně pozná, že se jedná jen o umělý a prefabrikovaný článek. Nemusíte se ani snažit sáhodlouze se rozepisovat. Nesnažte se všechno různě okecávat a přejděte rovnou k jádru pudla. Není nic horšího, než že se na několika odstavcích ku příkladu dozvím, že rádi používáte Firefox. Snažte se dodržovat copywritting. Nemusíte ani megalomansky psát několik spotů za den. Pište ve volných chvílích a jen o tom, co vás zajímá. V žádném případě nepište o každém uprdnutí jen z důvodu vyšší návštěvnosti podle Toplistu.

Upozorněte na sebe

Pokud se svým blogem právě začínáte a nikdo o vás neví, zkuste se dostat mezi agregované do nějaké on-line služby pro weblogy, která toto poskytuje. Popřípadě reagujte na některých hodně čtených webech. Většina jich umožňuje do vašeho komentáře vložit odkaz na svůj web. Reagujte ale věcně a vyvarujte se spamu. Většina uživatelů si totiž u bezduchých reakcí, s jen tak "náhodou" zalinkovaným odkazem, o vás udělá hned obrázek a na vaš stránky se vůbec nepodívá.

Pište prouze pro určitou skupinu lidí

Nesnažte se psát moc obecně. Zaměřte se pouze na určitou skupinu lidí. Samozřejmě hned ze začátku je třeba si zvolit okruh lidí, pro které chcete psát. A když už začnete psát trochu odobrně, piště hlavně o to, řemu opravdu rozumíte. Nedělejte ze sebe blbce. Pokud musíte při psaní článku hledat mnoho informací a podkladů, radši se na to vykašlete. Čtenáře zajímají vaše zkušenost, váš názor, vaše řešení. Nezajímajího citace ze stzránek, které už četl.

Komunikujte se svými čtenáři

Snažte se reagovat na komentáře vašich čtenářů. Obhajte svůj názor. Tvrdě za ním stůjte a klidně se i se svým čtenářem pohádejte. Vy přece máte pravdu a je to váš postoj k věci.

Závěr: buďte sví

Hlavně se nesnažte těmito body nějak řídit. Neomezujte se a na celý článek klidně zapomeňte. Pište jak chcete a co chcete. A dělejte to hlavně ze zábavy. Jedině tak si lidi váš blog lidi oblíbí.
Autor: Ondřej Kůrka
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel šest a devět