Co to je SEO?

Napsal O webu (») 21. 10. 2004 v kategorii Vyhledávače, katalogy, SEO, přečteno: 2271×

V prvním díle se seznámíme se základními technikami vyhledávání na internetu a představíme si některé způsoby optimalizace.

Co to je SEO?

Poslední dobou se ono magické slůvko "SEO" užívá slále častěji. Co to vlastně znamená? K detailnímu rozboru tohot termínu zabrousíme o pár let ve vývoji webu zpět. Vyhledávače a katalogy tu byly odpradávna, google, dříve tolik úspěšná AltaVista nebo známý katalog Yahoo. Každý web, ať zábavné stránky, firemní weby či rozsáhlé projekty nadnárodníc korporací získal relativně stálou pozici ve vyhledávačích a katalozích s naprosto minimálním přičiněním. Obvykle šlo o jednoduché techniky jako META informace v hlavičce či názvy jednotlivých stránek.

S velkým rozmachem fulltextového vyhledávání logicky přišla snaha webmasterů, umístit se ve vyhledávačích pokud možno na předních místech. Těmto technikám se začalo říkat odborným výrazem SEO, tedy "Search Engine Optimization" optimalizace pro vyhledávače.
Nasnadě je otázka kde vlastně z ničeho nic znikla potřeba optimalizovat? Vždyť stačilo do hlavičky napsat mobil, sex či Pamela Anderson a návštěvníci se jen hrnuli. Jistě jste z předchozího příkladu pochopili, že právě takovéto nekalé praktiky znamenaly konec tomuto způsobu indexace webových stránek. Vždyť na stránkách nebylo nic o mobilech a už vůbec jste tam nenalezli Pamelu Anderson, v takovém případě zkrátka nebyly fulltextové vyhledávače schopny podávat relevantní výsledky ke klíčovým slovům a prestiž fulltextového vyhledáváni byla do značné míry ohrožena. Reakce předních fulltextů na sebe nenachala dlouho čekat a META informace v hlavičce se začaly ignorovat. Taková změna znamenala obrovský zmatek a i dlouhodobě zavedené weby se začaly ve výsledcích výrazně propadat.
Na místo nich se dostávaly weby nové, lépe optimalizované. S dalším vývojem internetu a fulltexového vyhledávání přicházely stále složitější algoritmy pro žazení výsledků a webmasterům nezbylo než se přizpůsobit a svá díla patřičně optimalizovat. Důležitým faktorem je v tomto směru i vzrůstající konkurence na jednotlivá klíčová slova a potřeba lepšího umístění z čistě obchodního hldiska.

Jak se dostat k informacím?

Na internetu existuje hned několik zažitých způsobů vyhledávání. Jsou to především interetové katalogy. Asi nejznámější český katalog je seznam, za zmínku stojí také Atlas či Centrum. Do takové služby webmaster svůj projekt zaregistruje a získá tak trvalý odkaz. Člověk by už řekl že zde žádná optimalizace nebude zapotřebí. Opak je pravdou. Stačí si uvědomit že jen málokdo opravdu "ručně" listuje katalogem, v kataogu obvykle hledá klíčové slovo. Slovo které se nachází v popisném textu k vašemu webu. Druhý faktor vyplyne záhy, co když uživatel skutečně katalogem listuje. Jednotlivé weby musí být nějakým způsobem řazeny a k tomu se využívá hodnosti "ranku" použitém při fulltextovém vyhledávání. Celé to zkrátka tvoří začarovaný kruh.

Fulltextové vyhlednávání je na tom do zančné míry podobně. Stránky vyhledné na dotaz klíčovým slovem jsou řazeny podle určitého klíče. Předepsaného vzorce "kvality" dané stránky takzvaného ranku. Asi nejznámější a pro naše potřeby klíčové "ranky" patří nejpoužívanějším fulltextům současnosti. Jedničce Google patří GOOGLERANK, českému Jyxu JYXORANK a nově vzniklý S-RANK vyhledávače Seznam.

Jak pracuje vyhledávač?

V dalších příkladech se budeme bavit o jedničce světového fulltextu, vyhledávači Google (www.google.com) a jeho hodnocení GoogleRank. Rozhodně nebude od věci seznámit se s technikami vyhledávání. Vše začíná příchodem googlebota (programu prohlednávajícího web) a zaregistrováním vaší stránky. Na váš web sa ale musí Google bot nějak dostat, program si cíle samozřejmě netipuje. Na váš web se googlebot dostane pouze přes odkaz na stránkách již registrovaných. Co tento robot dělá? Nejdříve si vaše stránky uloží do cache a odtud je potom vlastní vyhledávací engine zpracovává. Z vašich stránek jsou postupně zaindexována všechna slova a následně je jim přiřazena jistá váha, tedy hodnota nebo relevantnost k danému tématu. Výsledky jsou zaznamenány do databáze a robot pokračuje dál. Takto se postupně proleze celá síť internet a zaindexují se všechna slova či výrazy. Google ani jiný vyhledávač tedy při hledání rozhodně nečte samotné stránky, pouze hledá ve své databázi klíčová slova a případně nabídne odkaz na web kde se nachází.

Jak to funguje?

Z předchozího odstavce jasně vyplynulo co bude asi nejdůležitější. Ano je to hodnota (váha), kterou vám robot přiřadí na jednotlivá klíčová slova. Slova a slovní spojení však nemají váhu stejnou. Robot inteligentně rozliší podstatné od méně podstatného až pozcela zbytečný balast. Podle čeho obsah hodnotí? Jsou to především nadpisy a titulky stránek. Nevynechává ani slova označená jako klíčová a samozřejmě odkazy. Takové informace mají zdaleka největší váhu a značným způsobem zvednou šanci na nalezení právě vašeho webu. Musíte zde především zkloubit relevantní informace s klíčovými slovy pro zaměření vašeho webu. Samotná hodnota klíčových slov však rozhodně nestačí. Vždyť podobných webů je na internetu nespočet a jistě mají i stejně otimalizované stránky pro klíčová slova. Zde vstupuje do hry samotná známost/kvalita vašeho webu, tedy počet a především hodnota odkazů vedoucích na vaše stránky ze stránek jiných. Jak to tedy funguje? Jak jsme si už řekli, robot zaznamená vaše stránky a následně je indexuje. Při položení dotazu vyhledávači se prohledá databáze a nalezené výsledky se seřadí podle zmíněného GoogleRanku, určeného právě podle váhy jednotlivých klíčových slov, celých stránek a hodnoty odkazů z webů jiných. Přesný vzorec bohužel doteď není znám, nicméně se dá podle těhto kritérií snadno odhadnout. Ještě bych na závěr zmínil častou chybu při posuzování Google ranku. Nezapomeňte že vyhledávač počítá tři rozdílné hodnoty. Pagerank - hodnota jedné konkrétní html stránky, jakýsi celkový rank webu který se projeví při řazení výslednků daný pagerankem jednotlivých stránek na webu a nakonec rank zobrazovaný na liště Google Toolbar který je pouze orientační.

V příštím díle se začneme věnovat praktickým příkladům.

Archon
email: admin@baldursgate.cz
http://www.baldursate.cz


Autor: Archon
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel nula a dvě