Aneb další z řady internetových komunikátorů
Zatím jsme Mirandu brali jako alternativní icq klient s širokými možnostmi nastavení pomocí pluginů. V tomto článku načneme další kapitolu využití a sice ostatní komunikační protokoly, které můžeme díky Mirandě používat. Díky tomu nemusíme mít pro každý komunikační protokol zvlášť program, ale postačí nám pouze jediný. Takže si je v krátkém přehledu shrňme:
Jabber
Jeho největší výhodou je GNU licence pod kterou je vyvíjen. Nepatří tedy nikomu a jeho použití závisí zcela na vás. V praxi to znamená, že pokud bychom chtěli vlastní jabberovou síť, není nic jednoduššího než se podívat na jabber.com a stáhnout vše potřebné a mít síť bez omezení s libovolným nastavením. Jabber uživatel je identifikován svou adresou která se skládá ze struktury jmeno@domenaserveru.tld. Prostě ve svém ID zároveň nesete identifikátor uživatele i serveru, kde lze dohledat váš záznam.
Internet Relay Chat (IRC)
Jeden z nejstarších komunikačních protokolů vůbec. Uživatelé přes IRC komunikují převážně na tzv. kanálech, které jsou podobné „místnostem“ na internetových chatech. Charakteristický pro název IRC kanálu je znak #, kterým bývá uvozen. Uživatelé mohou být přítomni na více kanálech najednou a zároveň mezi sebou mohou komunikovat i individuálně v soukromí.
AOL Instant Messenger (AIM)
Je komunikační freewarový program společnosti AOL, rozšířený především v severní Americe. Je velice podobný klasickému ICQ, používá však protokol OSCAR a TOC, od novějších verzí rovněž podporuje přenos zvuku či videa stejně jako souborů.
Microsoft Network Messenger (MSN)
Komunikační program, který součástí instalace Windows společnosti Microsoft. Původně šlo o celý balík služeb, při čemž IM funkci dnes plní program zvaný Windows Live Messenger. Postupně jsou všechny současné služby MSN transformovány do nového rozhraní.
Gadu-Gadu
Komunikační program založený na bázi ICQ, rozšířený především v Polsku. Opět je to freeware živící se zobrazováním reklamy. Na nových verzích a vylepšeních se stále pracuje, především kvůli oblíbenosti a také kvůli odstranění problémů jakým je například spam.
Autor: Martin Bednář