V dnešním díle si povykládáme něco málo o základech ovládání tohoto skvělého grafického editoru, popíšeme si co vlastně budeme využívat a s čím budeme pracovat. Gimp se nedrží vzoru běžných Windows aplikací, nepoužívá jedno aplikační okno, ale po spuštění se zobrazí hned dvě základní okna s nástroji a každý otevřený obrázek se otevře v novém okně.
Základní filosofie Gimpu
Tato kapitola je krátkým úvodem do problematiky a terminologie, kterou budete potřebovat k porozumění filosofie ovládání GIMPu.Obrázky
Obrázky jsou základními objekty, se kterými GIMP pracuje, zjednodušeně řečeno, každý obrázek odpovídá jednomu souboru. Není možné mít v jednom okně více než jeden obrázek, ale tentýž obrázek ve více oknech otevřený mít lze. Kromě vrstev může navíc ještě obsahovat masky, kanály, cesty atd. GIMP dokonce zná způsob, jak k obrázku připojit libovolný kus dat, tzv. parazit.
Vrstvy
Představte si , že je obrázek kniha, pak lze říct, že vrstva obrázku je jedna stránka. Vrstvy mohou být průhledné a nemusí pokrývat celou plochu obrázku, takže při pohledu na obrázek může být vidět více než jen horní vrstva. Mohou být vidět prvky mnoha vrstev.
Výběry
Chcete-li udělat v obrázku nějakou úpravu, je ji často potřeba omezit jen na jeho určitou část. K tomu slouží mechanizmus výběrů. Každý obrázek může mít svůj vlastní výběr. Viditelná šrafovaná čára jen označuje místo 50% výběru. Kdykoliv si ovšem chcete prohlédnout kanál výběru v celé kráse, můžete tak učinit přepnutím tlačítka Rychlé masky.
Velká část umění práce s Gimpem spočívá právě ve zvládnutí práce s výběry - ve schopnosti vytvořit výběr, který obsahuje přesně to, co je potřeba, ale nic víc.
Zásuvné moduly
Mnoho věcí, které s obrázkem provádíte, vykonává program sám. GIMP intenzivně využívá i tzv. zásuvné moduly. Nejdůležitější moduly jsou dodávány přímo s Gimpem, ale mnoho dalších je dostupných z jiných zdrojů. Všechny příkazy v menu Filtry a mnoho dalších jsou ve skutečnosti implementovány pomocí zásuvných modulů.
Skripty
Kromě zásuvných modulů využívá GIMP i skripty. Většina z nich je napsaná v jazyce Script-Fu (jazyk vyvinutý speciálně pro GIMP). Skripty lze ovšem také psát v Pythonu či Perlu.
V příštím díle si vezmeme a popíšeme, jak vypadá základní prostředí programu, co najdeme v jednotlivých oknech, jaké máme možnosti ovládání a úprav.
Autor: Radim Gál