Základní entity a jejich kresba
V této kapitole se seznámíme se základními grafickými entitami a metodami jejich vykreslování v GUI Javy. Každý složitější útvar lze z těchto entit složit, představují tedy základní stavební jednotku výkresu. Upozorněme, že ve třídě Graphics nemůžeme nastavit linii šířku a typ, z grafických atributů jí můžemenastavit pouze barvu. Stručně popišme některé grafické entity:
Linie. Pro kresbu linie je používána metoda drawLine(int x1, int y1, int x2, int y2). Vykreslí linii jdou z počátečního bodu P1[x1, y1]do koncového bodu P2[x2, y2].
Eliptická výseč. Kresbu eliptické výseče lze provést metodou drawArc(int x, int y, int sirka, int vyska, int start_uhel, int konc_uhel). Souřadnice x, y představují levý horní roh obdélníka zadané šířky a délky, do kterého je výseč vepsána, jsou dány počáteční a koncový úhel ovlivňující délku oblouku.
Elipsa. Metoda drawOval(int x, int y, int sirka, int vyska) slouží k vykreslení elipsy vepsané do obdélníku zadané šířky a délky, jsou dány souřadnice levého horního rohu obdélníka.
Polygon. Polygon představuje uzavřenou oblast defnovanou lomovými body spojenými úsečkami. Lze ho nakreslit metodou drawPolygon(), která je přetížená. Existují dvě varianty: drawPolygon(int [x], int [y], int pocet_vrcholu) a drawPolygon(Polygon p). V první je polygon defnován polem x-ových a y-ových souřadnic, druhý objektem typu polygon.
Polyline. Polyline představuje lomenou čáru, lze ho nakreslit metodou drawPolyline( int [x], int [y], int pocet_vrcholu). Význam parametrů je stejný jako u polygonu.
Obdélník. Pro kresbu obdélníku slouží metoda drawRect(int x, int y, int sirka, int vyska). Význam parametrů je stejný jako u elipsy.
3D obdélník. Metoda draw3DRect(int x, int y, int sirka, int vyska, boolean stav) vytvoří plastický obdélník připomínající tlačítko. Tlačítko může být zamáčklé nebo nezamáčklé, rozhoduje o tom booleovská proměnná stav.
Text. Pro umístění textu na specifcké souřadnice je používána metoda drawString(String text, int x, int y).
Vyplňování entit barvou. Další skupinu nástrojů tvoří metody pro vyplňování některých výše uvedených entit barvou. Útvary jsou standardně vyplňovány stejnou barvou, jakou byly nakresleny. Připomeňme metody setColor( Color c) a getColor() pro nastavení a získání barvy. Pokud chceme vyplnit útvar jinou barvou, než je nakreslen jeho obrys, postupujeme následovně. Nastavíme barvu pro výplň a vyplníme útvar, změníme barvu vykreslíme obrys útvaru.
Parametry metod jsou stejné jako v případě metod pro kresbu nevyplněných
entit.
Vyplněný 3D obdélník. Metoda fill3DRect(int x, int y, int sirka, int vyska, boolean stav) nakreslí vyplněný plastický obdélník.
Vyplněná eliptická výseč. Metoda fillArc(int x, int y, int sirka, int vyska, int start_uhel, int konc_uhel). slouží k nakreslení vyplněné eliptické oblasti.
Vyplněná elipsa. Metoda fillOval(int x, int y, int sirka, int vyska) umožňuje nakreslení vyplněné elipsy.
Vyplněný polygon. Pro kresbu vyplněného polygonu jsou používány metody fillPolygon(int [x], int [y], int pocet_vrcholu) nebo fillPolygon(Polygon p).
Vyplněný obdélník. Metoda drawRect(int x, int y, int sirka, int vyska), slouží pro kresbu vyplněného obdélníku.
Autor: Filip Koval