Základ na který se opomíná.
Až doteď jsme vytvářeli stránku, kterou jsme spouštěli pouze v našem počítači a která nebyla určená pro internet. Pokud ale chceme dávat stránky na internet (no jinak by jste asi nečetli tyto lekce :) musíme se podřídit určitým pravidlům pro zápis kódu.Hlavička
Nejlepší opět bude si ukázat příklad:
<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
<html>
<head>
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1250">
<title>Naše první stránka pro internet</title>
<META NAME="description" CONTENT="Naše stránka">
<META NAME="keywords" CONTENT="pokus, moje, prvni">
<META NAME="author" CONTENT="ja">
</head>
<!doctype HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN">
Jedná se o jediný řádek, který by měl být nad tagem <html>. Říká prohlížeči jakou verzí html je stránka napsána a je poměrně důležitý pro správné zobrazení v dalších prohlížečů než je Internet Explorer.
<META HTTP-EQUIV="Content-Type" content="text/html; charset=windows-1250">
Poměrně důležitá META! Řekne prohlížeči o jaké kódování se ve stránce jedná. Pokud tento řádek ve vaší hlavičce vynecháte, tak patrně nepoznáte rozdíl, ale určitě dost velká část uživatelů uvidí místo vaší diakritiky jenom rozsypanej čaj a stránka bude nečitelná, proto tento řádek nikdy nevynechávejte!
windows-1250 je kódování, které je používáno v systémech Windows
ISO 8859-2 je používáno v systémech UNIX, LINUX
<title>Naše první stránka pro internet</title>
Zde máme normální párový tag, který ovlivní i to co uvidíte. Na rozdíl od tagů META, které nesou pouze informace pro prohlížeč, tak napsaný text mezi tímto tagem se zobrazí uživateli v názvovém poli prohlížeče (to většinou modré úplně nahoře) a také na dolní nástrojové liště Windows. Stejně se text zobrazí na papíře při tisku a proto je dobré jej vždy využívat a to pokud možno výstižně.
<META NAME="description" CONTENT="Naše stránka">
META TAG, který nám umožní zadat jednoduchou charakteristiku stránek, která se uživatelům nezobrazí
<META NAME="keywords" CONTENT="pokus, moje, prvni">
Tzv. klíčová slova, které slouží pro vyhledávací roboty. Někteří roboti se řídí právě podle uvedených klíčových slov.
<META NAME="author" CONTENT="ja">
Informace o autorovi. Co více dodat?
META TAGů je opravdu požehnaně. Já jsem zde vypsal pouze ty, které jsou nezbytné pro zobrazení v různých prohlížečích. Sami si můžete zkusit, že pokud některý smažete, nic se nestane, ale pokud je zapomenete uvést, nemůžete počítat s dobrým zobrazením na jiných přístrojích, či prohlížečích.
Další META TAGY, které by se vám mohli hodit
<META HTTP-EQUIV="refresh" content="4" ; URL=http://www.jina-stranka.cz">
Automatické přesměrování stránky. Výsledný efekt asi znáte z různých webů, kde vás první stránka po chvilce hodí někam jinam. Ta chvilka se určuje ve vteřinách v příkazu content="x".
Stejně tak jde s tímto tagem zavést tzv. obnovení stránky, stačí zadat stejnou adresu stránky, na které se zrovna nacházíte.
<META HTTP-EQUIV="expires" content="10 Aug 2003 12:00:00">
Doba platnosti. Mohla by se vám hodit v případě, že tvoříte stránku o které víte, že za týden či měsíc na ní budou nové informace a tímto META TAGem zabráníte, aby si za ten měsíc natáhl uživatelův prohlížeč stránku z paměti.
Tak to by bylo. Vzali jsme to trochu obsáhleji, ale jak jsem říkal, tak META TAGů je opravdu hodně a dají se jejich pomocí například obarvit posuvníky IE 6.0 k obrazu svému a mnoho dalšího. Příště si vezmeme tělo stránky, čili tag <body> a to už budeme silně ovlivňovat vzhled stránky pro potencionálního návštěvníka.
Autor: El Carlos