VoIP, Kodeky - úvod, 5.díl
Kodeky jsou ve svém významu různé matematické modely používané k digitálnímu zakódování (a kompresi) analogové audio informace. Mnoho těchto modelů využívá schopnosti lidského mozku domyslet si nekompletní nebo nekompletní informaci. Stejně jako vidíme optické iluze, tak i algoritmy ke kompresi zvuku využívají tendenci, že věříme tomu, co bychom měli slyšet více, než to co aktuálně slyšíme.
Příkladem budiž následující text v angličtine, který dokazuje, že nezáleží na pořadí písmen uvnitř slova, ale na správném pořadí prvního a posledního písmene. Zbytek je člověk schopen relativně snadno domyslet.
“Aoccdrnig to rsereach at an Elingsh uinervtisy, it deosn’t mttaer in waht oredr the ltteers in a wrod are, the olny iprmoetnt tihng is taht frist and lsat ltteres are in the rghit pclae. The rset can be a toatl mses and you can sitll raed it wouthit a porbelm. Tihs is bcuseae we do not raed ervey lteter by istlef, but the wrod as a wlohe.”
Účelem různých kódovacích algoritmů je najít rovnováhu mezi výkonem a kvalitou.
Původně pochází termín kodek (codec) z anglických slov COder / DECoder, čili zařízení, které převádí analogový signál na digitální. V současné době se spíše užívá překlad COmpression / DECompression.
Zde je přehled několika kodeků, kterými se budeme zabývat podrobněji.
Kodek | Data bitrate (Kbps) |požadována licence?
G.711 | 64 Kbps |Ne
G.726 |16, 24, 32, or 40 Kbps |Ne
G.729A |8 Kbps |Ano
GSM | 13 Kbps |Ne
iLBC | 13.3 Kbps (30-ms frames) nebo 15.2 Kbps (20-ms frames) |Ne
Speex |Proměnná (mezi 2.15 and 22.4 Kbps) |Ne
Literatura:
Asterisk : The Future of Telephony by Jared Smith ; Jim Van Meggelen ; Leif Madsen, ISBN 13: 9780596510480