Protokol SNMP
Protokol SNMP (Simple Network Management Protocol) je jedním z nejpoužívanějších řídících protokolů sítí LAN (Local Area Network) a WAN (Wide Area Network). Tento protokol poskytuje prostředky ke správě a monitorování aktivních prvků sítě, jejich řízení a změnám konfigurace. Je založen na architektuře Klient – Server, ve které jsou definovány tři základní prvky:1. SNMP Agent – aktivní prvky – rozbočovače, směrovače, UPS, LAN adaptéry apod.
2. MIB (Management Information Base) – databáze uložená v aktivním prvku
3. SNMP Manager
Na aktivních prvcích sítě (SNMP Agentech) je provozováno softwarové vybavení, které monitoruje stav zařízení a tyto data ukládá do informační databáze MIB. Databáze MIB obsahuje informace o objektech s přiřazeným jménem, syntaxí (typ, struktura), přístupem (read/write) a stavem. SNMP Manager komunikuje s agenty prostřednictvím jednoznačně definovaných zpráv (viz. tabulka níže). Tyto zprávy jsou přenášeny pakety UDP.
Typ zprávy | Význam |
---|---|
1. Get Request | Žádost o hodnotu určité proměnné |
2. Get Next Request | Získání hodnoty další proměnné, zatím bezejmenné |
3. Get Response | Odpověď na žádost |
4. Set Request | Uložení získané proměnné do specifikované proměnné |
5. Trap | Zasílání SNMP zpráv klientu při určité události |
Následující obrázek ilustruje komunikaci SNMP Agenta spolu s SNMP Managerem. Každý agent spravuje vlastní databázi objektů MIB. SNMP Manager zjišťuje stav rozhraní každého agenta monitorováním objektu pomocí požadavku a odpovědi (Get Request/Response).
Autor: Robert Habrman