Nastavení malé domácí sítě:
Pokud máte doma více počítačů (což je dnes celkem běžné), můžete si jednoduše postavit vlastní síť. K čemu by to bylo dobré? Můžete si jednoduše doma posílat data či jen textové zprávy, sdílet připojení k internetu nebo si s jiným rodinným příslušníkem zahrát nějakou počítačovou hru. V tomto článků se zaměřím na vybudování cenově nenáročné metalické sítě. Ohledně ostatních způsobů napíši v některém z dalších dílů seriálu.
Nejdříve si vybereme jak počítače zapojíme. Já budu popisovat variantu 3 PC propojené pomocí switche. Výběr hardware nechám na vás, stejně délku UTP kabelů (hlavně mít na paměti, že do síťových prvků patří přímé síťové kabely a také, že je vždy lepší nechat si rezervu tzn. koupit kabel raději delší než by nám pak pochybělo byť i pár centimetrů). Nyní počítače fyzicky propojíme, ale abychom mohli hrát a sdílet data, musíme ještě provést nastavení windows. Budu se zabývat nastavováním ve Windows XP, jelikož je to v domácnostech asi nejpoužívanější operační systém.
Pokud má probíhat komunikace pomocí protokolu TCP/IP musí být počítač v sítí nějak identifikován. Stiskneme Start -> Nastavení -> Síťové připojení. Vybereme námi používané připojení k místní síti (pokud máme v počítači pouze jednu síťovou kartu, není se kde splést. Problém nastává v momentě, kdy jich mámme v počítači třeba více např. pokud má vaše základní deska integrovány třeba hned dvě). V levém panelu klikneme na "Upravit nastavení tohoto připojení".
Otevře se nám nové okno, kde nahoře vidíme síťovou kartu, která používá toto připojení. Pod síťovou kartou je seznam použitých klientů, služeb a protokolů. Nás teď zajímá nastavení TCP/IP, zvolíme tedy "Protokol sítě Internet (TCP/IP)" a dvakrát na něj klikneme. Otevře se nám okno s nastavením protokolu TCP/IP, kde nás zajímají pouze dvě věci - IP a maska podsítě.
IP adresa - je 32bitové číslo, zapisované po jednotlivých bajtech ve tvaru xxx.xxx.xxx.xxx, kde xxx nabývá hodnot 0 až 255 a je pro celou síť jedinečné.
maska podsítě (subnet mask) - jedná se o 32bitovou hodnotu zapisovanou stejně jako IP adresa. V binárním tvaru obsahuje jedničky tam, kde se v adrese nachází síť a podsíť, a nuly tam, kde je počítač. Maska podsítě je společně s IP adresou součástí základní konfigurace síťového rozhraní.
IP nastavte nejlépe na rozsah 192.168.1.1 - 192.168.1.254. (pokud se ptáte proč právě tyto čísla nebo odkud jsem si tohle vymyslel pak vězte, že toto nastavení je protokolem určeno pro vnitřní malé sítě, takže je dobré to dodržovat). Poslední číslo je pro naši síť tedy hlavní identifikátor počítače, proto nastavíme IP pro každý počítač na 192.168.1.1, 192.168.1.2 a 192.168.1.3 (0 a 255 jsou speciální vyhrazená čísla a proto se nepoužívají). Nezapomeňte, že IP je v celé síti jedinečné, takže nesmí být dvě PC se stejnou IP adresou. Všechno potvrdíme kliknutím an tlačítko OK.
poznámka:
Pokud máte v plánu hrát i některé starší hry, které pro síťový přenos nevyužívají protokol TCP/IP, ale starší protokol IPX/SPX, pomoc je snadná. Stačí jej jednoduše doinstalovat. V menu s nastavením síťové karty klikneme na "Nainstalovat" -> poklikáme na "Protokol" -> klikneme na "Transportní protokol kompatibilní s NWLink IPX/SPX/NetBIOS".
Pro jistotu ještě zkontrolujeme název PC a stejnou pracovní skupinu. Pro samotný běh sítě to není důležité, ale ulehčí to procházení sítě, když si chceme od někoho něco stáhnout. Klikneme pravým tlačítkem na "Tento počítač" a dáme "Vlastnosti". Přepneme se na záložku "Název počítače" a klikneme na "Změnit". Pokud zde není nic uvedeno, tak do kolonky "Název počítače" napíšeme výstižný název. Třeba jméno nebo přezdívku uživatele. Dále do kolonky "Pracovní skupiny" napíšeme nějaký název. Je to úplně jedno, ale měl by být u všech PC stejný. A všechno opět potvrdíme tlačítkem OK.
Tak teď by síť měla být nastavena a připravena k použití. Nejjednodušším otestováním naší sítě můžeme provést pomocí příkazu "ping", což je nástroj pro detekci času odezvy mezi počítači.
Stiskneme Start -> Spustit napíšeme "cmd" a stiskneme ENTER.
Do příkazového řádku napíšeme "ping IP_cílového_PC" a potvrdíme klávesou enter (pokud tedy sedíme u PC, které jsme označili IP 192.168.1.1 tak budeme testovat ping na IP buď 192.168.1.2 nebo 192.168.1.3). Pokud je vše nastaveno správně (PC jsou zapnuté, switch běží a máme správné kabely a nemáme třeba nastavený nějaký firewall) měli bychom vidět výpis časových prodlev mezi jednotlivými PC, v ideálním případě <1 ms (menší než jedna milisekunda). Pokud se tak stane, tak je síť funkční. Takto doporučuji z jednoho PC vyzkoušet všechny ostatní. Když od všech dostanu odpověď, síť je funkční a můžeme začít hrát.
Autor: Martin Bednář