Sociální sítě 2.díl, společné prvky

Napsal Ondřej Platko (») 2. 7. 2009 v kategorii Internet, přečteno: 1635×
obrazky/face.png

Typy sítí


V minulém díle jsem se zmiňoval, že sociální síť je skupina uzlů propojených vzájemnými vazbami. Z tohoto logicky vyplývá prvotní dělení sociálních skupin a to podle typu vazeb.

Máme zde obecné sítě (Facebook, Twitter), ve kterých jsou vazby různorodé, můžete být něčí přítel, můžete být něčí fanoušek nebo v případě Twitteru tzv.: follower. Můžete sdílet zájmy, být kolegové nebo třeba jen bydlet blízko sebe.

Druhým pólem jsou pak samozřejmě sítě specializované, tam se dá zařadit například deviantArt či Last.fm z těxh velkých a řada méně známých malých sítí jež sdružují kohokoliv od spolužáků a bývalých spolužáků přes různé umělce a amatérské sportovce až po těhotné ženy.

Druhý způsob rozlišování sítí je pak podle toho zda se jedná o síť otevřenou (Každý se přidat, stačí se pouze registrovat.) či uzavřenou (je třeba pracovat v konkrétní firmě, mít pozvánku atd.). V rámci otevřených sítí pak můžou vznikat menší podsítě uzavřenou. Typické jsou například skupiny „jen na pozvánku“ na Facebooku.

Základní znaky sítí


Kromě již předestřeného sdružování sdílí sítě i další společné jmenovatele. V první řadě jsou to profily. Každý uživatel má nějakou stránku, na které je většinou jeho fotka, osobní údaje, nějaké povídání o něm a spousta dalších více či méně zajímavých informací o jeho zálibách, oblíbeném sportu a tak dále.

Velmi obvyklá je funkce přátelství, ta funguje povětšinou takto: pan A najde na síti profil paní Z. Zjistí, že s paní Z chodil do mateřské školky a řekne si, že by bylo fajn obnovit staré vztahy. Pošle tedy paní Z požadavek o přátelství. Přátelství se realizuje ale až v momentě, kdy paní Z potvrdí, že chce být přítelkyní pana A.

S přátelstvím se pak úzce váže soukromí. V drtivě většině sítí se dá nastavit, zdá má Váš profil být plně veřejný, jen pro registrované uživatele či jen pro přátele. Kromě těchto základních stupňů pak také často fungují různé mezistupně.

Základním stavebním kamenem sociálních sítí je komunikace, která obvykle probíhá dvěma metodami. První metoda jsou přímé zprávy – ty se podobají často emailům nebo tzv.: messenger klientům. Zprávu vidí jen příjemce a odesilatel. Druhý způsob je pak jakési hromadné rozesílání. Vy na nějakém svém místě, obvykle na profilu, napíšete nějakou zprávu, pošlete video či odkaz a toto se automaticky zobrazí všem lidem, s nimiž máte nějakou vazbu.

Přehled největších sociálních sítí


Na závěr obecného úvodu bych ještě rád pro zajímavost uvedl nejpopulárnější sítě a u nich nějaká ta čísla.

V roce 2008 definitivně přeskočil Facebook do té doby nejpopulárnější MySpace. Milion a čtvrt návštěv měsíčně, asi 70 000 000 unikátních návštěvníků. To už jsou úctyhodná čísla.

Na druhém místě je pak již avizovaný MySpace. Návštěv měsíčně „jen“ 800 milionů, 60 milionů unikátních návštěvníků.

Na třetím místě je pak síť Twitter, u které je problém měřit podle návštěvnosti webu, jelikož je využíván hlavně přes různé klienty. V lednu roku 2009 tak zaznamenal twitter.com 54 milionů návštěv.

V dalším díle se už začnu věnovat přímo konkrétním sítím, s tím že začnu rovnou u té největší, tedy u Facebooku
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel dvě a třináct