Co je to MySpace
MySpace je v současnosti druhá největší sociální síť. Dlouhou dobu byl na prvním místě, ovšem v roce 2008 ji předběhl Facebook. Základní funkce jsou podobné jakooo na Facebooku: vytváření profilů, skupin, instant messenger a další. Stejně jako Facebook umožňuje third party aplikace, ovšem více je kontroluje. Hlavní rozdíl mezi MySpace a Facebookem je ten, že MySpace umožňuje větší upravitelnost, hlavně co se týče profilu. Na ten je možno používat HTML, CSS a Flash – což ovšem přináší i mnohé problémy, ale o tom si povíme později.
Historie MySpace
Poté, co byla v roce 2002 spuštěna služba Friendster, rozhodlo se několik zaměstnanců firmy eUniverse zkopírovat její nejúspěšnější funkce. V roce 2003 pak během necelých dvou týdnů vznikla první verze této sociální sítě. Připravena byla kompletní infrastruktura, servery, technické zajištění i finance. Díky tomu se tým, jež vyvíjel MySpace vyhnul obvyklým problémům spojeným se spouštěním takovéto služby. (Například Twitter svého času naprosto neutáhl nárůst uživatelů a tak několik týdnů vykazoval po většinu dne pouze chybové hlášky.)
Prvními uživateli MySpace, jak už to tak u sociálních sítí často bývá, byli zaměstnanci firmy eUniverse. Společnost dokonce pořádala soutěž, kdo dokáže přilákat na MySpace nejvíce nových uživatelů. Poté eUniverse využil svých několik milionů uživatelů a MySpace velmi rychle ožil.
Úspěch MySpace byl tak veliký, že se dokonce jednu chvíli uvažovalo o jeho zpoplatnění. S touto myšlenkou přišel Chris DeWolfe, v tu dobu CEO MySpace. Nakonec však byl jeho návrh zamítnut, protože ředitel eUniverse, Brad Greenspan, uznal, že služba může úspěšně růst jen v tom případě, že bude zcela zdarma.
Chris DeWolfe
V červenci 2005 pak došlo k odkupu eUniverse a MySpace. Novým majitelem se stala společnost Rupert Murdoch´s news, která je matčinou společností napřiklad Fox Broadcasting. Krátce před touto transakcí se podařilo některým členům týmu včetně DeWolfeho značnou část akcií MySpace. Celý tento obchod byl poněkud kontroverzní a vyvrcholil žalobou od bývalého ředitele eUniverse, Brada Grennspana. Ten tvrdil, že došlo k podvodu protože MySpace (součást eUniverse) byla podle něj značně nadhodnocena což výrazně ovlivnilo sílu jejích akcií. Žaloba byla soudem zamítnuta.
Brad Greenspan
V roce 2006 oznámil nový majitel MySpace že hodlá vytvořit verzi pro Velkou Británii. MySpace UK se zaměřil hlavně na britskou hudební scénu. Dále byla vytvořena i speciální verze MySpace pro Čínu.
V roce 2008 prošel MySpace velkými změnami. Hlavním důvodem pro tyto změny byl Facebook – přibyli tak na MySpace mimo jiné i tyto funkce: Aplikace, Status a upravený profil. V tom samém roce prošel velkými změnami i MySpace music.
V příštím díle se podíváme na problematické aspekty MySpace.
Autor: Ondra platko