Pár slov k Sémantice, Webu 2.0 a budoucnost
Web 2.0 byl od samého počátku mnohými nahlížen jako marketingová nálepka. Nejde o skokový vývoj, jako spíš postupný proces, který v posledních třech letech vyústil v proměnu webu směrem, který mnozí očekávali již v polovině 90. let . V jistém ohledu jsme mnohem blíž k elektronické demokracii: publikovat na internetu může každý.
Použití označení Web 2.0 jakoby se stalo startovním výstřelem - a najednou se objevují Business 2.0, Library 2.0, Marketing 2.0 Je to vcelku pochopitelné, protože se prakticky velmi rychle ukázalo, že orientace na uživatele ve smyslu spolutvůrce a nikoliv jen „konzumenta" obsahu je správná. Úspěch wiki, blogů, webů jako jsou myspace.com nebo youtube.com je toho nejlepším důkazem.
Web 3.0
Pojem Web 3.0 použil poprvé počátkem roku 2006 Jeffrey Zeldman na svém blogu, když kritizoval Web 2.0 a jeho technologie. V těchto souvislostech se začalo hovořit o databázové transformaci webu, o využití idejí sémantické webu, o zapojení třetí dimenze do navigace apod.Diskuse o vymezení principů Webu 3.0 se odehrává jak v rovině akademické, tak v rovině čistě komerční. Jedním ze zjednodušených a dobře srozumitelných vymezení je:
Web 2.0 + sémantický web = Web 3.0
Mezi technologie, které jsou uvažovány pro použití v rámci Webu 3.0, patří:
Web 4.0
Ačkoliv ideje Webu 2.0 začínají přinášet první ovoce a Web 3.0 je „narýsován" pouze v hrubých obrysech, objevují se již i vize o Webu 4.0. Protože se však jedná o předvídání, co bude zhruba za 15 let, je velmi obtížné odlišit, co je reálné a co je spíše přání.Autor: Radim Gál