Facebook a Google jsou dva rivalové. Bojují nějakou tu dobu o své zákazníky, kdy Facebook přišel s vlastním emailem a Google zase s vlastní sociální síti a integroval do Gmailu Buzz (hlášky). Třetí věc, která s obojím souvisí, je diskuse nad tím, zda je dobré používat sociální sítě k firemní organizaci a komunikaci, tedy zda Facebook a další nahradí firemní intranety a e-mailovou komunikaci.
Google tyto zprávy dosud odmítá a tvrdí, že konkurenci Facebook nechystá. To však může být jen zastírací manévr a oficiální ohlášení může přijít krátce před spuštěním.
Stále více a více se mluví o přenesení firemní administrativy, komunikace i kooperace do sociálních sítí. Důvodem jsou výhody jako... Firma bude blíže zákazníkům a komunikace bude tak snažší pro obě strany. I vnitro firemní komunikace bude rychlejší, pružnější a efektivnější. Také příjemné prostředí sociální sítě hraje velkou roli, avšak se může stát osudným.
Předně je zde otázka bezpečnosti, již celá řada účtů byla prolomena a takový útok na firmu by mohl mít velmi vážné následky, jako například kdy nedávno bylo odcizeno několik gigabajtů dat z databáze, čímž si firma jen pohoršila. Dále mají firmy k dispozici jen hotová řešení, která jim nemusí zcela vyhovovat, budou se řešit otázky falešných identit u nastavení profilu i toho, které řešení je vlastně finančně výhodnější, jak zálohovat data, hodnotit práci a nebo co dělat v případě, že někoho na hodinu vyhodíte. Jak se dostanete k jeho datům, co dělat, aby vás nepoškodil klamným jednáním atd.
Google se snaží pomocí balíčku Apps nabídnout všechny funkce a nástroje, které jsou pro běžnou prací nutné a potřebné. Jen pro letošní rok plánuje nejméně 200 vylepšení a blížící se integrace Google Wave, vlastní sociální síť Orkut, která se prosadila především v Jižní Americe, a která pravděpodobně bude mít v budoucnu svůj učel mezi klienty google, s dnes již více než 50 miliony uživatelů.
Kudy půjde vývoj v této oblasti, lze jen těžko předpovídat. Myslím, že většína lidí dnes fandí spíše více Google z toho důvodu, že z Facebooku uniklo již mnoho dat týkající se soukroméé uživatelů. Na druhé straně, být v přímém kontaktu s klienty na Facebooku je velmi příjemná věc, a pokud se podaří Facebooku nějak vyřešit onu "prospustnost dat", bude zase o něco napřed. Výsledek tak ukáže asi až čas a to, jak budou v budoucnu lidé sociální sítě vnímat a kolik skandálů či dobrých skutků firmy předvedou.