Facebook je v současnosti největší sociální sítí. Od svého vzniku v roce 2004 se mu podařilo získat více než 350 milionů uživatelů, díky čemuž překonal v roce 2008 i konkurenční MySpace. Tento web původně začínal jako univerzitní záležitost výhradně pro kolejní studenty – odtud i název: Facebook je seznam studentů, profesorů a personálu univerzity, jež slouží pro snadnější zorientování nováčků. Během prvního měsíce jej používala již půlka Harvardu a velmi rychle se rozšířil i na další univerzity a následně i firmy. V roce 2006 se pak Facebook otevřel veřejnosti.
Trocha statistiky
Tempo růstu počtu uživatelů je rozhodně úctyhodné. Podle blogu facebooku byl nárůst následovný:
- 1. prosinec 2009: 350 milionů uživatelů (77 dnů od posledního milníku)
- 15. září 2009: 300 milionů uživatelů (62 dnů od posledního milníku)
- 15. červen 2009: 250 milionů uživatelů (98 dnů od posledního milníku)
- 8. duben 2009: 200 milionů uživatelů (91 dnů od posledního milníku)
- 7. leden 2009: 150 milionů uživatelů (134 dnů od posledního milníku)
- 26. srpen 2008: 100 milionů uživatelů
Odvrácená strana mince
Ne všechno je však tak růžové, jak to vypadá. Servery Facebooku často nezvládají narůstající zátěž, systém je plný bugů a vývojáři aplikací si stěžují na neprofesionální jednání. Běžnému uživateli nejvíce komplikují život neustálé problémy s databázemi. Díky nim často nefungují základní funkce jako linkování obrázků či odesílání komentářů. V mnohých případech dojde až k celkovému znepřístupnění učtu na několik dní.
Kapitolou samou pro sebe pak jsou aplikace. Různé hry, kvízy a blahopřání jsou na Facebooku velmi populární, což přímo vyzývá k tvorbě falešných aplikací které nic netušícího uživatele přesměrují na podvodnou stránku či fungují jako malware. Facebook však stále odmítá zavést nad aplikacemi jakoukoliv kontrolu. CEO a tvůrce Facebooku Mark Zuckerberg se nechal slyšet že věří ve filozofii otevřeného systému. No, každopádně je to pro Facebook takhle určitě jednodušší.
Jak už bylo předestřeno, vývojáři aplikací si stěžují na neprofesionálnost ze strany Facebooku. Ten totiž poměrně často provádí neohlášené zásahy do své API, jež vedou k nefunkčnosti mnoha programů. Mnoho aplikací se načítá jen pod některými prohlížeči nebo jen na některých účtech. Většina odezvy ze strany Facebooku je formou hlášky ve stylu: „Jsme si vědomi technické závady, věříme, že bude do dvou hodin odstraněna.“ Nikoho nepřekvapí, že až na malé výjimky, se problém řeší mnohem déle. Spousta firem je tím odrazována od větší marketingové kampaně na Facebooku, neboť ten jim není schopen dát žádné záruky.
Další směřování Facebooku?
Facebook si rozhodně nemůže stěžovat. Začíná vydělávat a i když jeho růst klesá, tak pořad je bezkonkurenčně největší sociální sítí. MySpace zanechal v prachu za sebou a nyní se pouští do boje s Googlem. Nedávno koupil Friend feed a snaží se vylepšit své vyhledávací schopnosti, oproti tomu Google rozjíždí Google wawe. Obě strany si tím začínají lézt do zelí a těmito kroky to rozhodně nekončí. Dá se jen hádat jaké další trumfy budou vytáhnuty. Souboj mezi dvěma titány vede k zajímavým spojenectvím: Na jedné straně je to Facebook s Yahoo a na straně druhé Google, jež udělal první kroky k propojení s Twitterem - ten je Facebooku už dlouho trnem v oku. Uvidíme, co přinese budoucnost.