Po měsících fám a drbů Twitter před čtrnácti dny konečně oznámil svůj velký vpád do světa geolokace, službu Twitter Places, která má potenciál přiblížit geolokaci bežným lidem, kteří nevyužívají GPS, za to žijí sociálními sítěmi, a neříkejte, že takových je málo. Pravděpodobně jste již slyšeli o geolokačních hrách, jakými jsou třeba Foursquare nebo Gowalla, dokonce jste možná i měli příležitost prozkoumávat jejich možnosti. Nicméně ty jsou často komentovány jako poněkud jednoúčelové a jejich společenská užitečnost je poměrně diskutabilní a na druhou stranu aplikace využívající rozšířenou realitu na svůj boom teprve čekají. Do této poněkud komplikované situace, kdy zde máme různá geolokační API a nebylo zatím příliš zdaru s vymýšlením idei, jak je smysluplně využít, nastupuje Twitter, mikroblogovací služba a po Facebooku druhá nejrozšířenější sociální síť.
Jak asi víte, Twitter slouží k odebírání tweetů (v řeči Facebooku statusů) od lidí, které následujete. Ještě před dvěma lety se myšlenka Twitteru se svými 140 znaky dlouhými zprávičkami zdála vedle Facebooku poněkud zbytečná, né-li až absurdní. Tweety se však ukázaly býti účinným a revolučním způsobem, jak komunikovat a šířit informace a tak dnes tweetují sportovci, politici, celebrity i média. Nyní Twitter dává tweetování nový rozměr - možnost připojit k psanému tweetu také údaj o poloze, pokud zařízení, ze kterého tweetujete, disponuje GPS přijímačem. Jinými slovy, uživatelé, jenž vás následují, vidí, kde se přesně nacházíte v danou chvíli, kdy tweetujete. Nebudeme se zabývat bezpečnostními riziky a ochranou soukromí, k tomuto tématu již bylo, především v souvislosti s Facebookem, řečeno mnoho, ale povíme si, jaké možnosti se Twitteru, potažmo tedy vám, integrací geolokačního API nabízejí.
Funkce Twitter Places umožňuje vedle zobrazení tweetů těch, které následujete, zobrazit také všechny veřejné tweety osob, jež se nacházejí na stejném místě jako vy. Vedení Twitteru oznámilo, že Twitter se nemá stát hrozbou pro zavedené společenské geolokační hry typu Foursquare, ale má je doplňovat, být jakousi přidanou hodnotou pro uživatele. K dispozici je také integrace s těmito službami. Otázkou je, jestli uživatelé mají potřebu číst tweety lidí, které neznají, byť se nacházejí ve stejné chvíli na stejném místě, toť již otázka druhá.
Druhou možností, jak může Twitter s geolokačním API naložit je pomocí takzvaných Promoted Tweets. Již od svého založení Twitter hledal možnosti, jak generovat zisk, po několik let byly zisky ze samotné služby jako takové de facto nulové a klasická, ať už bannerová či textová, reklama se nezdála býti možností. Na jaře tohoto roku přišel Twitter s stabilním marketingovým modelem založeným právě na Promoted Tweets. Ty jsou klasickými tweety, ovšem s tím rozdílem, že obsahují reklamní obsah (společností, jež měla možnost otestovat jako první tento reklamní model v praxi byla síť kaváren Starbucks). Jak to souvisí s geolokací? Jednoduše, ukážeme si na příkladu. Uživatel si nechá zobrazit timeline tweetů z lokace, kde se právě nalézá, a na přední pozici se mu zobrazí Promoted Tweet, tak, jak je tomu dnes ve webovém rozhraní, avšak s tím rozdílem, že se bude jednat o informaci (pochopitelně zadavatelem dobře zaplacenou), že za rohem se například nalézá dobrá kavárna, kterou by bylo škoda nenavštívit. Twitter Places tímto do tweetování přináší myšlenku novou, respektive převzatou právě z geologační hry Foursquare, a mnoho odborníků očekává, že právě toto bude směr, jakým se geolokace pod křídly Twitteru bude v budoucnosti ubírat. Geolokačně založená reklama skrývá obrovský potenciál jak pro inzerenta, tak i uživatele a uvidíme, jestli se Twitter touto cestou opravdu vydá. Ovšem o tom nás přesvědčí až následující rok.