Webové a šablony, vyvracím mýty

Napsal O webu (») 19. 10. 2004 v kategorii Grafika, CSS, přečteno: 2435×

Webové šablony, kdo tvrdí, že jsou špatné?

Delší dobu se zde na owebu.cz vyskytují narážky na webdesignery, kteří používají webové šablony, anglicky templates. Já samozřejmě nechci nikoho ospravedlňovat, ale také nikoho pomlouvat. Cílem mého článku je poukázat na informace, které většina diskutujích o šablonách asi netušila.

Co je vlastně webová šablona?

Webová šablona představuje ve většině případů kompletní webovou stránku, kterou je nutno po zakoupení ještě upravit. Je důležité si uvědomit, že webová šablona je dodávána jako hotový produkt bez záruk a podpory. Proto je nutné mít alespoň základní znalosti z tvorby webových stránek a grafiky.

Webová šablona se skládá z různých grafických a HTML souborů. HTML soubory upravíte i v Poznámkovém bloku MS Windows, problém však vyvstává s úpravou grafických prvků. A tady se dostávám k tématu, komu jsou webové šablony určeny.

Komu jsou určeny webové šablony?

Primárně je webová šablona určena pro webdesignera. Kdo tvrdí opak se hodně mýlí. Webová šablona má pomoci webdesignerům v přípravě webových designů pro klienty. Šablonu tedy využívají hlavně webdesigneři! Samozřejmě, že ji koupit může kdokoliv, ale ve většině případů stejně požádá webdesign studio o její úpravy a implementaci na server.

Vše vám rád vysvětlím na krátkém příkladu.

Představme si klasického podnikatele pana Nováka, který vlastní truhlářskou firmičku a zjistil, že jeho konkurence již na internetu delší dobu působí. Rozhodne se tedy pro vytvoření prezentace. Připojí se k internetu a začne hledat. Nějakou mě neznámou příčinou se dostane na stránky s webovými šablonami.
Poznámka autora: Nevím, jak se může dozvědět, že vůbec nějaké webová šablony existují, a že se jim říká právě takto, ale budiž!!!
Ujme se tedy myšky a začne procházet tím množstvím webových šablon. Štěstí mu přeje a pan Novák nachází svou vytouženou šablonu. Zjistí si, že její cena je 53 Euro, tzn. na naše nějakých 1.700 CZK. Jelikož se navíc v dané problematice absolutně nevyzná, koupí jen klasickou licenci a časem pak zjistí, že podobnou šablonu má i někdo jiný! Také mu vůbec nedojde jaké další investice a problémy ho čekají. Zakoupí si tedy vybranou šablonu a po jejím stažení narazí na první problém. Ta šablona má jiné texty než chci a je v angličtině. Zkusí tedy otevřít soubor HTML a ouha, otevře se v IE, koukne do menu a zjistí, že ho může editovat, samozřejmě ve FrontPage, který má součástí Office balíku. Dobrá, ještě že tu máme ty vizuální editory. Začne tedy upravovat. Neví co a jak, ale nějak to překouše. K jeho smůle, ale texty na obrázcích se nezměnily?! Zjistí, že potřebuje Adobe Photoshop na obrázky, pro flash MM Flash MX, pro nahrání na server FTP klienta a další nějaké ty prográmky.
No investice do úpravy šablon ho vyšla na 45.000 CZK. Inu dobrá investice. Za tuto cenu by dostal u většiny webdesign studií i modré z nebe, s nadsázkou.

Vyvracím mýty

Víme tedy, že webovou šablonu by měl zásadně koupit a upravit webdesigner, který se v dané problematice vyzná rozhodně lépe než pan Novák! Pan Novák pak rozhodně ušetří.

Druhý mýtus je originalita. To je věc názoru a tedy nepřísluší ji nám komentovat. Pokud pan Novák chce tuto šablonu za každou cenu a je mu jedno, zda je někde už použita je to jenom jeho věc! Webdesigner ho může jenom upozornit, že šablonu může používat třeba i jeho konkurent. Stejně tak ho může upozornit na skutečnost, že na šablonu se dá koupit exkluzivní licence, která panu Novákovi zaručí, že již nikdo další si ji nekoupí. Šablona bude stažena z prodeje. Cena šablony je tak ale mnohonásobně vyšší, v našem případě 50.000 CZK. Jde tedy jen o věc názoru.

Někdo taky tvrdí, že pokud webdesign studio použije na svůj web šablonu, svědčí to o tom, že asi nebudou tak dobří. Tohle tvrdit, tak se radši nevidím. Jak to můžete vědět. Opět se zde bavíme o originalitě, ale webdesign studio nemusí být originální. Je to jen věcí názoru. A že někdo může narazit na stejný design je velmi nepravděpodobné.

Tady vidíte, že šablony jsou pouze věcí názoru a jedinou nevýhodou je zmíněná originalita a pro nás Čechy také cena. Ale tvrdit o někom, že nic neumí když použije šablonu je ubohé. Proč taky nenabízet šablony klientům, určitě budete mít větší úspěch, jen to zkuste!

Jelikož všichni víme proč je tento článek napsán a na co reaguje, prosím vás abyste se zdrželi jakýchkoliv komentářů na společnost Webdesign-Reklama, o kterých nemáte žádné ucelené pravdivé informace a nikomu z nás nepřísluší tuto ani jinou firmu komentovat, ba dokonce kritizovat.

Lukáš Knop, knopdesign
Tvorba webových stránek


Autor: Lukáš knop, knopdesign
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

na nic z IP 89.103.157.*** | 17.11.2010 21:47
absolutne na NIC spolecnost!


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedenáct a devět