Photoshop v detailech 1. díl, Panel nástrojů

Napsal (») 2. 4. 2007 v kategorii Grafika, CSS, přečteno: 2943×
obrazky/photoshop.jpgPanel nástrojů a všechny nástroje obecně jsou srdce každého programu, který nějakým způsobem pracuje s grafikou. Není-li panel, není program. Tohle jistě ale všichni víte, možná ale nevíte k čemu jsou všechny nástroje. Menší návod vám možná napoví.


Panel, který se nachází ve Photoshop, vypadá na první pohled jako by obsahoval jen pár funkcí. Nenechte se zmást prvním dojmem, tento panel skrývá více, než ukazuje. Skryté funkce můžete zobrazit kliknutím pravým tlačítkem myši na první nástroj, který v panelu vidíte. Podkategorie poznáte podle malinké šípečky přímo na tlačítku.



Označení & přesun

Začnu tedy s popisem jednotlivých nástrojů. Nahoře nalevo naleznete Obdélníkový výběr ,
tímto nástrojem můžete vybírat obdélníková místa na obrázků, se kterýma pak můžeme dále pracovat, ať už na ně aplikovat filtry, hýbat s nimi či je vystřihnout.

V podkategoriích najdete i další výběry jako jsou: Eliptický výběr , Výběr jednoho řádku , Výběr jednoho sloupce
Tyto nástroje mají stejnou funkci jako obdélníkový výběr, ale jiný tvar.

Na pravé straně od obdélníkového výběru naleznete tlačítko Přesun . Pomocí tohoto nástroje můžete různé předměty přesouvat. Pokud si označíte místo pomocí některého z výběrů, můžete pak tento kousek přesunout jinam.

Dalším nástrojem je tak zvané Laso . Můžete s ním označovat předměty například na fotografii, pracujete s ním tak, že kliknete a táhnete myš kolem oblasti, kterou chcete označit. Konec linky se s počátkem spojí poté, co pustíte tlačítko myši. Nevím jestli je zrovna vhodné pracovat s tímto nástrojem, protože ne každý má tak přesnou ruku, aby objekt označil úplně přesně. Více se uplatní při ohraničení oblastí, které mají mít nestejnorodý tvar a se kterými chcete dále pracovat.

V podkategoriích najdete i další nástroje s touto funkcí, které se liší v několika detailech. Mnohoúhelníkové laso , toto laso má stejný účel jako předchozí nástroj, ale jeho výhoda je, že objekt už jakoby neobkreslujete od ruky, ale pouze klikáte na hrany a obkreslujete objekt pomocí přímek a kotevních bodů. Takže pokud se vám třeba třepe ruka nebo nemáte úplnou přesnost v kreslení na počítači, tento nástroj vám práci usnadní.

Další nástroj v podkategorii najdete Magnetické laso . Tenhle nástroj je výborným pomocníkem, pokud chcete označit objekt, který má jasné hrany. Magnetické laso vážně má funkci magnetu, pouze kliknete tam, kde chcete míst první bod a laso se už samo přizpůsobuje tvaru objektu. Jeho nevýhoda je u objektu, které nejsou zase až tak jasné, laso se může poté přizpůsobovat i jinde, než byste si přáli.

Zajímavý nástroj je Kouzelná hůlka , nevím jestli vám přijde přímo čarovná, ale zajímavá určitě. Opět slouží k označení, ale trochu netradičním způsobem. Kliknete někde na oblast objektu, který chcete označit a hůlka označí všechny podobné barevné odstíny. Můžete u tohoto nástroje nastavovat i v jakém rozmezí bude označovat (tak zvaná Tolerance), čím větší, tím více odstínů zvolené barvy bude do oblasti zahrnuto (je možné použít hodnoty 0-255).

Dokonalost, štětec & barvy

Pokud máte na fotografii nějaké nedokonalosti, pro retuš je vhodný nástroj Bodový retušovací štětec . Tento nástroj umí zakrýt nedokonalosti, pouze stačí kliknout na nedokonalost a ta se přemaluje do barev, které jí jsou nejblíže.

V podkategorii najdete Retušovací štětec , ten má podobnou funkci jako nástroj předešlý, ale jiné použití. Pokud chcete retušovat nějakou nedokonalost, pomocí tohoto nástroje můžete nedokonalost překrýt jiným kouskem obrázku, který je dokonalý. Zmáčknete levý Alt + levé tlačítko myši a oblast na které máte kurzor se vám zkopíruje, pak jí stačí už jen aplikovat na nedokonalost.

Dále zde najdete Záplavový štětec, myslím že název je docela výstižný. Pokud chcete překrýt větší plochu, jinou částí obrázku, tak určitě pomocí tohoto nástroje. Obtáhněte oblast kterou chcete zakrýt, po puštění levého tlačítka myši, se vytvoří výběr. Zkuste pohnout s tímto výběrem a v místě záplaty se vám bude ukazovat místo na kterém setrváte.

Dalším tlačítkem je Štětec , myslím že na štětci není moc co vysvětlovat. Prostě štětec je štětec a vždy bude:). Snad jen stačí zmínit, že štětec nemá ostré okraje a že můžete nastavovat různé parametry tohoto štětce např. tloušťku.

V podkategorii najdete Tužku , tento nástroj má stejnou funkci jako štětec, jen s rozdílem okrajů. Ty jsou ostré.

Razítko naleznete v dalším políčku. Razítko slouží k duplikování. A jak duplikovat? Zmáčknete Alt a kliknete levým tlačítkem myši na místo, které má být duplikováno. Poté kurzor dáte na místo, kam chcete duplikát umístit, kliknete a dokud budete držet tlačítko zmáčknuté, můžete přejíždět po místě, kde chcete umístit duplikát.

V podkategorii naleznete Razítko se vzorkem . Tento nástroj má stejnou funkci, jako předchozí, avšak pomocí něj neduplikujete jinou oblast obrázku, ale vkládáte do obrázku vzorek, který si můžete nastavit na vrchním panelu.

Štětec historie je dalším tlačítkem v panelu nástrojů. Ve starších verzích Photoshop byla velmi nedokonalá funkce návratů. Dalo se vrátit pouze o jeden krok, což je poněkud málo. Ale od verze Photoshop 5.0 je zde tento nástroj historie, kde se zaznamenávají všechny kroky či určitý počet, podle toho, jakou hodnotu si nastavíte v "History options".

Umělecký štětec historie , naleznete v podkategorii. Slouží ke stylizovanému kreslení, napodobujícímu různé malířské styly (obrázek musí být ve formátu RGB).



Štítky: Adobe Photoshop
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel osm a jedenáct