Photoshop pro začátečníky 94.díl, Ostření 7.

Napsal (») 27. 1. 2009 v kategorii Grafika, CSS, přečteno: 3044×
obrazky/zacikona.jpg

Pár triků

Obecné postupy zostření jsme si již probrali, nastal tedy čas, abychom se podívali na některé z pokročilých technik, které vám poskytnou větší kontrolu nad prováděnými operacemi.

Zostření světlosti

Když se na barvy doostřeného objektu podíváte zblízka, můžete zjistit, že kolem některých objektů se vytvořila světlá aureola, která v původním obrázku nebyla a která se podobá červenému okraji kolem růžových šatů. Chcete-li podobným nechtěným prvkům zabránit, zvolte ihned po aplikaci zostření menu Úpravy/ Zeslabit. Až se otevře dialog, najeďte do roletky Režim a zvolte Světlost. Pak klepněte na OK.



Zostření, které jste provedli, se bude nyní vztahovat pouze na světlost obrázku a neposune ani nezesílí barevné tóny obrázku. Pokud se trochu zabýváte literaturou týkající se Photoshopu, jistě jste si všimli, že mnoho lidí dosahuje stejného výsledku převedením obrázku do režimu Lab, ve kterém jej zostří. Jediným problémem je v takovém případě menší ztráta kvality obrazu, která doprovází každou změnu režimu obrazu. Uvedený postup tedy používám jen v nezbytných případech, kdy pro něj mám opodstatněné důvody. Funkce Zeslabení má však stejný přínos, proto obrázek ponechávám v režimu, v jakém byl otevřen.

Zostřete černý kanál

Je-li obrázek vytvořen v režimu CMYK, určitě byste měli provést ostření i v černém kanále. Stačí jen otevřít paletu Kanály volbou menu Okna/ Kanály, klepnout na černý kanál a tento doostřit. Protože se černé barvy využívají spíše v tmavých částech obrázku, nebude na škodu, když použijete trochu větší hodnoty. (Vyzkoušejte tyto: Míra = 350, Poloměr = 1, Práh 2. ) Toto zostření ale proveďte pokaždé až poté, co jste doostřili celý obrázek, v jeho plné barvě.

Zostřujte kanály odděleně

Některé obrázky nevypadají po zostření příliš dobře. Například když doostříte tvář, může vypadat, jako by se rozpadala, a člověk se tak jeví o několik let starší. Dalším příkladem by mohly být skeny, u kterých zase dochází ke zvýraznění šumu. V takových případech se může vyplatit prohlédnout si všechny barevné kanály s tím, že se doostří jen ty z nich, které to vyloženě potřebují. U tónů kůže to bude nejsvětlejší z kanálů. U kanálů vykazující šum byste zase neměli ostřit ten, který obsahuje šumu nejvíc (obvykle modrý kanál u RGB nebo žlutý kanál u CMYKu). Tuto techniku nepoužívám pokaždé, jen si na ni vzpomenu v případech, kdy zostřený plnokrevný obrázek vypadá hůře než originál.

Kontrolujte odděleně světla a stíny

Při ostření snímku dojde k tomu, že Photoshop vytvoří na jedné straně hrany světlou a na druhé hraně tmavou aureolu. Když budete pracovat s tmavým pozadím (například tmavě modré nebe), jasná záře může značně vystupovat.



V takové chvíli přichází na řadu samostatně ošetření světlé a tmavé záře, kdy světlé minimalizujete a tmavé zachováte. Cesta zde vede přes tvorbu dvou kopií vrstvy, kterou chcete doostřit. Následně klepněte na každou z nich a změňte režim prolnutí u nejvrchnější vrstvy na Zesvětlit a u druhé na ztmavit. Nyní můžete obě vrstvy odděleně doostřit. Vrstva nastavená na režim Zesvětlit se postará o jasné záře, vrstva nastavená na Ztmavit ovlivní tmavé záře.


Štítky: Adobe Photoshop
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel třináct a devět