Photoshop pro začátečníky 91.díl, Ostření 4.

Napsal (») 21. 1. 2009 v kategorii Grafika, CSS, přečteno: 2081×
obrazky/zacikona.jpg

Doostření grafiky

Chcete-li doostřit obrázek, zvolte menu Filtr/ Zostřit/ Doostřit a nastavte Míru na 500, Poloměr na 1 a Práh na 0, abyste si mohli uvědomit vliv zostření na obrázek.



Nyní přizpůsobte nastavení Prahu. Když bude mít hodnotu 0, všechno bude doostřeno. Může se však stát, že oblasti, které dříve vykazovaly jemné detaily (například cihlová zeď) nebo vypadaly hladce (například tóny pleti nebo stíny), budou příliš zvýrazněny. Cihly budou vypadat zrnitě a lidská tvář o několik let starší, protože se zvýrazní všechny nedokonalosti. Abyste tomu předešli, zvyšujte pomalu Práh do té doby, než se problémové oblasti vyhladí.



Obvykle si vystačíte s nastavením v jednociferných číslech. Dále zkuste experimentovat s Poloměrem a pokuste se zjistit, kde se nachází jeho nejvyšší nastavení, při kterém obrázek vypadá zostřeně, ale nevykazuje žádnou záři. Obvykle se toto nastavení pohybuje v rozmezí 0,5 až 2. Obrázky s velmi jemnými detaily budou vypadat nejlépe při nižším nastavení Poloměru, zatímco obrázky s málo detaily nebo dokumenty určené pro tisk ve velkém formátu a náhled z větší vzdálenosti uvítají vyšší nastavení. Poté upravte Míru tak, aby obrázek vypadal přirozeně ostře a nepůsobil umělým dojmem. Hodnota Míry se obvykle pohybuje mezi 15 a 200, v závislosti na Poloměru, který jste použili. Nechejte se proto vést svýma očima.

Na příliš vysokou hodnotu Míry poukazují tato dvě znamení:
Kolem hran objektů se objevila jasná záře. Ta bude přítomna sice vždy, jenom by neměla být příliš zřetelná.

Velmi jemné detaily jsou příliš kontrastní – téměř černé nebo bílé.

Uvedený způsob zostřování obrázku používám osobně celkem často, vy však můžete narazit na situaci, kdy budete potřebovat uplatnit jiný přístup. Nastavení Poloměru může mít na zostření velký vliv. Proto byste měli mezi Mírou a Poloměrem nalézt rovnováhu. Vysoké nastavení Míry pohybující se mezi 90 až 250 bude vyžadovat nízký Poloměrem v rozmezí 0,5 až 1,5. Naopak nízké nastavení Míry bude vyžadovat vyšší Poloměr v rozmezí 5 až 20. Vysoká Míra se uplatní u většiny obrázků, a proto jsme ji použili u prvního příkladu. Pokud však narazíte na zrnitý obrázek, který chcete zachovat, aniž byste zvýraznili zrnění, budete muset použit trochu jinou metodu. Zrnitý obrázek začne vypadat podivně, jakmile se s Mírou přiblížíte hodnotě 100. Možná, že budete muset Míru snížit až na hodnotu 20, než se zrno přestane zvýrazňovat. Zároveň však nebudete schopni říci, jestli se obrázek vůbec doostřil. Abyste situaci kompenzovali, zvyšujte nastavení Poloměru tak dlouho, dokud nezačne obrázek vypadat ostře (možná až do úrovně 15 nebo tak nějak). U většiny obrázků byste si ale měli vystačit s vyšším nastavením míry, aniž by došlo k vytvoření zrnitosti. Týká se to případů, kdy nastavíte míru na 120 a poté experimentujete s nastavením Poloměru a zkoumáte, které nastavení je nejlepší (pravděpodobně mezi 0,5 až 1,5).



Štítky: Adobe Photoshop
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel šest a nula