Photoshop pro začátečníky 76.díl, Manipulace s barvami 1.

Napsal (») 22. 12. 2008 v kategorii Grafika, CSS, přečteno: 2255×
obrazky/zacikona.jpg

Manipulace s barvami

Pokud jste se v seriálu dočetli až se sem, dozvěděli jste se něco právě o správě barev a nastavení stejných barev mezi dvěma různými prvky či přístroji. Zřejmě vám došlo, že celá problematika barev je opravdu velký oříšek. Když jste se seznámili s dolaďováním a úpravami, nastal čas, abyste je uplatnili v praxi. Naučíte se proto několik triků, se kterými budete moci změnit například barvu auta, kolorovat černobílou fotografii, vyzdvihnout modř nebe a provádět spoustu dalších hrátek a manipulací naší vizuální reality.

Berte tuto kapitolu jako sadu nástrojů a metod pro barevné manipulace. Neexistuje totiž žádný univerzální nástroj, a jak už to ve Photoshopu bývá, program poskytuje přemíru možností a voleb určených k posunu barevných odstínů. Který z nástrojů nebo kterou metodu si vyberete, záleží na typu obrázku a změně, kterou chcete provést. Kapitola sama je zorganizována takto: začnu svými oblíbenými nástroji a postupně se dostanu k méně známým metodám, jež často neužívám, které jsou však velmi účinné.
Slíbila jsem, že si budeme hrát, nejdříve si ale musíme projít základní fakta o barvách, která jsou podstatná po porozumění procesů probíhajících v pozadí nástrojů Photoshopu.

Na počátku bylo barevné kolo

Drtivá většina ovladačů barev je ve Photoshopu odvozena od barevného kola. Pokud porozumíte několika základním konceptům týkajících se barevného kola, získáte náskok, jejž využijete, když přijde na manipulace s barvami.



Odstín = základní barva

Podívejte se znovu na obrázek barevného kola a všimněte si, že se skládá pouze z šesti barev: azurové, tmavě modré, purpurové, červené, žluté a zelené. Je to proto, že všechny barevné odstíny, které si jen umíte představit, vzešly z jedné z těchto barev nebo z jejich přechodu. Vezměte například červenou, ztmavte ji, a tak dostanete kaštanově hnědou, nebo jí uberte na sytosti, a tak dostanete růžovou. Každopádně jsou to dvě různé verze červené barvy.

Základní barvě, od které se odráží její Variace, se říká Odstín. Photoshop tyto základní barvy či odstíny vyjadřuje číselnými hodnotami, které získal měřením počtu stupňů, o které se odstín na barevném kole posunul od červené. Když rozdělíte barevné kolo na šestiny a červenou vezmete jako nulovou hodnotu, další odstíny najdete v tomto pořadí: žlutá 60°, zelená na 120°, azurová na 180°, modrá na 240° a purpurová na 300°. Žádné z těchto čísel si nemusíte pamatovat, je však dobré vědět, že se hodnoty odstínů ve Photoshopu odrážejí od barevného kola. Když přizpůsobíte odstín (například v dialogu Odstín a sytost), otáčíte vlastně barevným kolem a přesunujete všechny základní barvy v obrázku o stejnou hodnotu (nebo úhel) kolem okraje barevného kola.

Další způsob, jak posunout základní barvy v obrázku, spočívá v jejich přesunutí k jedné šestině primárních barev, které naleznete v barevném kole (například v dialogu Vyvážení barev). Červená, zelená a modrá jsou přesným opakem azurové, purpurové a žluté. Úkolem azurové je absorbovat červené světlo, úkolem purpurové je absorbovat zelené světlo a úkolem žluté je absorbovat modré světlo. Proto nikdy nenajdete úpravu, která by vám dovolila posunout nějaký objekt zároveň k azurové a červené. Tyto barvy představují protiklady, a proto přesun k červené zákonitě oddaluje od modré. Když posunete celý obrázek směrem k jednomu základnímu odstínu, všechny barvy v obrázku provedou totéž a začnou se sobě více podobat. Pootočením barevného kola zůstane rozmanitost barev zachována, jen bude každý odstín adekvátně posunut po barevném kole.

Štítky: Adobe Photoshop
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel čtyři a devět