Photoshop pro začátečníky 65.díl, Správa barev 3.

Napsal (») 2. 12. 2008 v kategorii Grafika, CSS, přečteno: 1104×
obrazky/zacikona.jpg

Problém s barvami

Toto jsou problémy, které musíme překonat: kdybyste si koupili červený fix od tří různých výrobců, čekali byste, že budou mít naprosto stejnou barvu? Je pravda, že jsou všechny červené, ale ve skutečnosti by měl každý jiný odstín červené. První by kreslil například tmavší červenou a druhý jasnější. A nejen to. Kdybyste koupili dva červené fixy od jednoho výrobce, není zaručeno, že budou psát stejně – jeden může být třeba z jiné výrobní várky nebo může být třeba starší. To samé může nastat u tisku. Při tisku stejné grafiky dává každá tiskárna nepatrně odlišný výsledek, protože se mírně liší inkousty. Proto neočekávejte, že když pošlete stejná data do Canonu a do Epsonu, budou výsledky stejné. Ale tady problém nekončí. Čekali byste, že bude obraz televizoru Panasonic stejný jako u Sony? Projděte se do oddělení elektroniky v nejbližším supermarketu nebo do nějakého většího obchodu s elektronikou a podívejte se na všechny ty televizory, které jsou naladěny na stejnou stanici. I když přijímají přesně stejný signál, obraz vypadá jinak. Je to proto, že každý používá trochu jiný odstín červené, zelené a modré. Proč byste tedy čekali, že dva různé druhy monitorů budou vypadat stejně? Používají také různé odstíny RGB.





Správa barev a jejich zachování

Proto je potřebná správa barev. Je vytvořena k tomu, aby se zabývala všemi těmito variantami u různých zařízení (monitorů, skenerů, tiskáren, fotoaparátů atd.). Musíme jen změřit přesnou barvu červené, zelené a modré, kterou používá váš skener a monitor, a také změřit, které odstíny CMY používá vaše tiskárna (černou vynechávám, protože černý inkoust neposune barevnost). Pak může Photoshop použít svoje čáry a kouzla k tomu, aby poslal různé informace každému zařízení a pokusil se tak dosáhnout shodných výsledků u všech těchto zařízení.

Než zjistíme, jak dát toto všechno do chodu k našemu prospěchu, musíme se zabývat ještě jednou věcí. Pamatujte si, že jsem říkala, že oko vidí bílou, když do něj vstupuje rovnoměrné množství červeného, zeleného a modrého světla? Dobrá, když použijeme rovnoměrné hodnoty RGB nebo CMY u monitoru, tiskárny nebo skeneru, neskončíte u bílé. Vzpomeňte si, že každé zařízení používá trochu jiné odstíny RGB nebo CMY (asi jako ty zmíněné fixy), což znamená, že stejné množství červené, zelené a modré by u každého zařízení dalo různé výsledky. Proto rovnoměrné hodnoty RGB nemusí být šedé, ale mohou mít na jednom zařízení nádech do zelena a na jiném do modra. To může dělat hodně problémů, protože mnoho funkcí Photoshopu (jako například korekce barev) je založena na předpokladu, že stejné množství R, G, a B nemá žádnou barvu (vzniká neutrální šedá). Řešením tohoto problémů je vytvořit grafiky z ideálních odstínů červené, zelené a modré, které nemají nic do činění s vaším monitorem, skenerem nebo tiskárnou. To proto, že monitor, který používáte k náhledu na obrázek, není schopen přesně vysvítit 100% azurovou již používá tiskárna, a tiskárna zase neumí vyjádřit tmavé odstíny modré, které normálně vidíte na monitoru. Proto nebudeme chtít, aby naše grafiky měly stejná omezení jako zmíněný hardware. Z této speciální sady barev RGB se budou skládat všechny naše grafiky a Photoshop pak bude pracovat na tom, aby zajistil, že se vytisknou a zobrazí správně pomocí ne zcela ideálních barev RGB nebo CMY používaných vaším monitorem a tiskárnami.



Štítky: Adobe Photoshop
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel jedenáct a jedenáct