Jak fungují barvy
Když jsem řešila správu barev, přečetla jsem všechno o tom, jak pracují oči, a dozvěděla jsem se, že vnímáme jen světlo tří barev – červené, zelené a modré (Red, Green a Blue, tedy RGB) . Všechno, co vidíme, je kombinací těchto tří barev. To je pravda, když se podíváte na duhu, vaše oči vidí červenou, zelenou a modrou.Pokud vidíme všechny tři barvy ve stejném množství (stejné množství červené, zelené i modré), vidíme bílé světlo. Čím více je světla, tím je jasnější, světlejší, čím je ho méně, tím je tmavší. Často nazýváme tmavou bílou jako šedou, to je co, co budu nazývat stejným množstvím červené, zelené a modré. Pokud složky nejsou stejné, vidíme barvu. Photoshop funguje stejně. Spusťte Photoshop a pro popředí zvolte libovolnou barvu. Nyní se podívejte na hodnoty RGB, které se objeví na pravé straně dialogu pro výběr barvy – ukazují vám, jak je barva popředí složena z kombinace červené, zelené a modré.
Tak také funguje obrazovka počítačového monitoru. Každý obrazový bod, který tvoří obrazovku, je ve skutečnosti jen trojice proužků uspořádaných těsně jeden vedle druhého – zase RGB. Digitální fotoaparát pracuje na stejném principu, měří, kolik světla RGB projde objektivem. Takže ve skutečnosti je kolem nás svět RGB. Ale věci se nepatrně mění, když je vytisknete.
Vzpomeňte si, že bílé světlo je tvořeno stejným množstvím červeného, zeleného a modrého světla. Takže aby červená tisková barva vypadala jako červená, když list papíru osvětlíte bílým světlem, musí do vašeho oka odrážet pouze červené světlo, jinak by nevypadala červeně. To znamená, že červená tisková barva pohlcuje zelené a modré světlo, aby se od papíru odrazilo jen červené světlo. Pokud je to tak, modrá barva musí pohlcovat vše kromě modré a zelená musí pohlcovat vše kromě zelené. Proto když zkombinujete kterékoli dvě takové tiskové barvy (řekněme červenou barvu vytištěnou na zelené), dostali byste černou, protože tyto tiskové barvy budou pohlcovat všechny tři barvy světla. To představuje problém, který lze snadno vyřešit. Když tiskneme, nepotřebujeme červenou, zelenou a modrou tiskovou barvu, místo toho potřebujeme tři barvy, které budou určovat, kolik světla se obrazí od listu papíru. Potřebujeme jednu barvu, která bude ovládat množství červeného světla dopadajícího do vašeho oka, další pro zelené světlo a třetí pro modré.
Pojďme tedy vyzkoumat, co potřebujeme. Podívejte se na obrázek.
Představuje tři kapesní svítilny, jednu s červeným filtrem, druhou se zeleným a třetí s modrým. Nyní se podívejte na oblast, kde se překrývá jen modré a zelené světlo měli byste vidět azurovou. To znamená, že azurová tisková barva pohlcuje pouze červené a ostatní dvě světelné složky se mohou od papíru odrazit. Když budete dále analyzovat obrázek, měli byste zjistit, že purpurová barva pohlcuje zelené světlo a žlutá pohlcuje modré světlo. To je důvod, proč je paleta informací uspořádána tak, jak je.
Jedna strana sleduje světlo a druhá tiskovou barvu. Pokud jste zvědavi, kde se vzalo v režimu CMYK to K, tak vězte, že znamená černou tiskovou barvu a používá se proto, aby se nepletla s modrou (která má v angličtině stejné počáteční písmeno jako černá B). Lidé v tiskařském průmyslu totiž často mluví o azurové barvě jako o modré, proto pro černou zavedli písmeno K (jako blacK). V naši zemi tento jazykový problém dostává ještě poněkud jiný rozměr, pro nás nejsou písmena označující barvy přirozená, takže pokud neovládáme angličtinu, musíme se je prostě naučit. V grafických aplikacích a v tiskové problematice se s nimi budeme setkávat, tak často, že se vyplatí vědět, co tyto zkratky znamenají.