Photoshop pro začátečníky 62.díl, Křivky 12.

Napsal (») 26. 11. 2008 v kategorii Grafika, CSS, přečteno: 2016×
obrazky/zacikona.jpg

Stíny a světla 2.

Když zesvětlíte nebo ztmavíte světlá místa, často se stane, že přesytíte nějakou barvu spadající do dané oblasti. Pokud se vám bude zdát, že barva příliš provokuje, zkuste využít jezdce Korekce barev a posuňte jej trochu doleva, čímž se sníží barevnost přizpůsobené oblasti. Kdybyste však chtěli provést pravý opak a danou oblast barevně více nasytit, přesuňte jezdec doprava. Implicitní nastavení je +20, což se pro začátek hodí. Až budete mít vyladěn jas a barevné podání, zaměřte se na jemné doladění kontrastu v plochách, které jste ještě neměnili. Toho dosáhnete posunutím jezdce Kontrast středních tónů doleva (pro nižší kontrast) nebo doprava (pro vyšší kontrast). Pro používání těchto jezdců neexistuje mnoho pravidel. Váš obrázek bude vaším průvodcem.

Nevidíte-li, jaké změny po určité úpravě na obrázku proběhly, experimentujte s nějakým jednoduchým vzorkem, dokud vám nebudou jasné. Vyzkoušejte to např. na novém obrázku ve stupních šedi, na nějž použijete přechod.

Ztmavení světlých oblastí mohou u některých obrázků vyvolat poněkud matný vzhled, zvláště když obsahují lesklé nebo zářivé objekty. Abyste dosáhli opravdu zářivého efektu, nejsvětlejší plochy obrázku (obvykle přímé obrazy světla do fotoaparátu) musí být naprosto bílé. Pokud nebudou naprosto bílé, obrázek bude překryt nejasným závojem. Pokud si při nastavování světel všimnete, že světlá místa tmavnou, budete si muset pohrát s nastavením Oříznutí bílé, které naleznete na dolní straně dialogu Stíny a světla. Když bude nastaveno na nulu, Photoshop ztmaví světlá místa obrázku. Při zvyšování nastavení pak dojde ke zbělání úzkého rozsahu nejsvětlejších oblastí obrázku. Čím vyšší bude nastavení, tím širší bude pásmo stínů, které Stíny a světla potlačí k bílé barvě. Pozorujte tedy obrázek a zvyšujte WhiteClip tak dlouho, až budou všechny zářivé plochy vypadat jasně a čistě.



Dialog Stíny a světla nemůže být použit jako vrstva úprav, protože je to příliš složitá úprava. Vrstvy úprav se vztahují pouze na funkce, které mohou přijmout nějakou vstupní hodnotu (některý z odstínů šedé) a ví, co s ní provést, aniž by se zajímaly o to, jak vypadá zbytek obrázku. Protože Stíny/Světla srovnávají dotčenou plochu s okolím, funkce není dostatečně jednoduchá a nemůže být aplikována jako vrstva úprav.

Pole Oříznutí černé stlačuje tmavá místa obrázku k černé barvě a uzavírá je před možností nasvětlení, která se může vyskytnout, když posunete jezdec Míra stínů. To se může hodit v případě, když budete potřebovat vysoce kontrastní plochy stínů nebo když máte text či jinou kresbu, která by po nasvícení nevypadala dobře.

Pár slov na závěr

Je naděje, že po přečtení těchto pár dílů budete muset dojít k závěru, že dialog Křivky není až natolik složitý. A pokud nyní přemýšlíte, jak křivky využijete v budoucnu, ještě lépe! Dialog Křivek je jednou z užitečných funkcí Photoshopu, která je dělítkem mezi odborníky a ostatními uživateli. Ale není důvod, abyste se hnali do kategorie expertů. Jakmile budete moci dělat mnohem víc než s kterýmkoliv jiným dialogem. Tak s chutí do toho a vytrvejte. Učit se křivkám může být zpočátku obtížné, ovšem výhody, které tím získáte, budou jako dynamit!


Štítky: Adobe Photoshop
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel pět a čtyři