Photoshop pro začátečníky 57.díl, Křivky 7.

Napsal (») 15. 11. 2008 v kategorii Grafika, CSS, přečteno: 1915×
obrazky/zacikona.jpg

Dva měrné systémy

V dialogu křivek mohou být použity dva systémy popisu odstínů. Přepínat můžete mezi systémem 0-100% a 0-255 (který jsme používali u úrovní) tím, že přepnete mezi zobrazením množství tiskové barvy (inkoustu) a množstvím světla (vzpomeňte se na malé šipky uprostřed dolního přechodu). Pusťte se do toho a vyzkoušejte si to.



Pracujete-li s obrázkem v režimu RGB, Photoshop předpokládá, že účelem není tisk, ale použití na obrazovce. Proto když otevřete dialog, použijte vstupní a výstupní hodnoty v rozsahu 0-255 odstínů. Tato čísla představují množství světla, které monitor použije k zobrazení obrázku na obrazovce (0 = žádné světlo neboli černá, 255 = plné světlo neboli bílá). Použití tohoto číselného systému umožňuje ovládat každý odstín.

Pracujete-li s obrázkem v režimu stupňů šedi nebo CMYK, Photoshop předpokládá, že budete obrázek tisknout. Proto když otevřete dialog křivky, použijete čísla v rozsahu 0-100%. Tato čísla představují množství tiskové barvy potřebné pro reprodukci každého odstínu šedi v obrázku (0% = žádná barva, 100% = plná barva).

Když klepnete na šipky přepínající mezi těmito dvěma číselnými systémy, Photoshop obrátí i oba přechody pod grafem a vlevo od něj. Je to proto, aby se zachoval nulový bod každého systému v levém dolním rohu grafu. Nemusíte si to pamatovat nebo rozumět tomu, proč se to děje – je jen dobré vědět, že to má nějaký důvod.

Když přepnete do jiného systému, změní se i přechod na levé straně dialogu křivek. Proto pokud používáte systémy číslování od 0 do 255, musíte křivku posunout vzhůru, aby se obrázek zesvětlil, nebo dolů, abyste jej ztmavili (je to přesně opak než v systému 0-100%). Osobně se vždy podívám na přechod nalevo, aby se upamatovala: pokud je černá nahoře (systém 0-100%), jde o barvu a přesunutí křivky nahoru obrázek ztmaví. Pokud je nahoře bílá (systém 0-255), používáte světlo a zvednutí křivky obrázek zesvětlí.
Zadávání číselných hodnot.

Když vytvoříte bod na křivce, bude vypadat jako plný čtverec. Ten představuje bod, který se momentálně upravuje. Hodnoty Vstup a výstup v dolní části dialogu a vyjadřují změnu, kterou tento bod provede v obrázku. Vstupní hodnota představuje odstín šedi, který se bude měnit. Výstupní hodnota ukazuje, co se s tímto odstínem stane: udává hodnotu, kterou bude odstín po úpravě mít. Pokud je bod zobrazen jako plný čtverec, můžete do polí Vstup a Výstup zadávat číselné hodnoty, a měnit tak polohu bodu.



Tato čísla mohou být velmi užitečná. Jakmile se dostaneme ke korekci barev, budeme na nich závislí. Ale v této chvíli se podívejme, jak mohou být užitečná, když se pokoušíte změnit jas obrázku. Pamatujete si, že můžete klepnout na obrázek a v dialogu křivek se objeví kružnice, která označuje část křivky ovlivňující příslušnou část obrázku? Dobrá, můžete také při klepnutí do obrázku přidržet klávesu Ctrl a Photoshop přidá na křivku bod do místa, kde by se objevila kružnice. Co kdybyste tedy chtěli mít v obrázku dvě oblasti, které by měly stejnou úroveň jasu? Přidržte klávesu Ctrl a klepněte na jednu z nich, abyste zachytili její úroveň jasu. Pak, ještě než uvolníte tlačítko myši, se podívejte na čísla ve spodní části dialogu, abyste viděli přesný jas oblasti. Přidržte klávesu Ctrl a klepněte na druhou oblast a změňte výstupní hodnotu ta, aby byla shodná s první oblastí. Sloupcový graf bude mít v obou oblastech stejnou výšku, což znamená, že obě oblasti budou mít stejný jas. Ale musíte být přitom opatrní, protože sloupcový graf se mezi těmito oblastmi zploští. V takovém případě nebudou u těchto odstínů žádné podrobnosti, takže se tyto oblasti obrázku mohou ztrácet.



Štítky: Adobe Photoshop
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel čtyři a deset