3D studio max - textury 3. díl

Napsal (») 23. 2. 2011 v kategorii Grafika, CSS, přečteno: 3326×
banan/img/logomax.png

Dnes budeme pokračovat z předešlého dílu, kde jsme zatím vytvořili naši raketu. Raketa však vypadá zcela fádně a chybí zde nějaké barvy, které by zakryly škaredost objektu. Dále si vytvoříme také prostředí z předefinovaných textur. V 3d maxu je složka která obsahuje základní textury pro jednoduchou práci. Složka obsahuje další podsložky které mají různé druhy textur - dřevo, cihly, dlaždice, kov apod.

Pro ty kteří složku images nenašli, je zde stránka s podobnýma texturama pro 3D max + nějaké další ZDE.


Rád bych ještě podotknul, že Vaše projekty ukládejte často a nebo lépe lze nastavit automatické ukládání. Nastavíte tak, že v horním menu klinete na Customize-> Preference settings-> Auto backup-> Backup  interval (minutes)....zde nastavíte interval v minutách jak se má Váš projekt ukládat. Takto nemusíte kontrolovat ukládání a nepříjdete o svá cenná datasmile.


Co je to textura?

Textura je předpis, který definuje vlastnosti určitého materiálu v grafice, a který popisujejeho zobrazování při interakci s paprsky světla. Zjednodušeně: textura je obraz reálného světa (povrchy - zeď, omítka, kůže, látka, kovový povrch, písek, celé budovy s okny, tváře lidí a zvířat, architektonické detaily ...) kterým "obalíme" vygenerován trojrozměrný objekt tak abychom dosáhli jeho maximální podobnost se skutečností.


Obarvujeme

V 3D maxu se editace textur, pro přidávání, upravování a načítání spouští okno "Material editor" stiskem klávesy "m". Okno se skládá z políček náhledů textur. Náhledy mohou být různé - koule, krychle, obrázek. Pro lepší pohled je podle mne však koule, čili přednastavené. Nový materiál přidáme kliknutím na čtvereček vedle šedého obdélníku u názvu Diffuse. Následně se nám zobrazí dialogové okno pro přidání textury. Texturu si vybereme z našeho disku odkudkoli a poté se nám zorbazí "nalepená na kouli. Pokud bychom ji chtěli přidat na těleso, je třeba těleso myší označit, zvolit texturu v Material editoru a přilepit pomocí "Assign material to Selection"  (globus s šipkou na krychli). Tímto však nemáme vyhráno, musíme ještě kliknout na tlačítko kostkované krychle pro zobrazení materiálu (textury) na tělese. Tímto tlačítkem můžeme totiž "vypínat" texturu.

V každém prostředí, když vytváříme projekt, máme již implementované globální světlo abychom objekty vůbec viděli, další světla se dají přidávat v záložce "Create" vedle "Modify", vybereme ikonku se světlem.  Navíc lze u textur upravovat odraz světla. To znamená, že těleso se bude tvářit jako porcelán, či sklo (světlo prochází skrz) či plastická hmota.

Toho docílíme změnou hodnot Spectacular level a Glossiness. Pravá koule má texturu s indexem S. level 150 a Glossiness 40, přičemž druhá S. level 20 a Glossiness 10. Jde vidět, že se světlo odráží jinak.

Ještě je vedle uvedeno "Self illumination" a "Opacity". To první slouží k "nádechu barvy". Pokud vybereme nějakou texturu, bude se překrývat s druhou a může tak tvořit zajímavý efekt. Druhý není nic jiného než průhlednost nastavitelná na stupnici od 0 do 100.

To nám zatím bude k přilepováním a úpravou textur stačit. V příštím tutoriálu vytvoříme výslednou raketu i s pozadím a planoucím ohněm z motorů.


Nastavení a výběry jsou opravdu rozsáhlé a naučit se je během jednoho tutoriálu není možné, proto jsem uvedl jen ty základní věci abychom se měli čeho chytit.

Štítky: 3D studio max
Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Petr z IP 82.100.0.*** | 7.8.2011 10:54
Díky


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel pět a pět