3D studio max - reaktor 10. díl

Napsal (») 13. 3. 2011 v kategorii Grafika, CSS, přečteno: 1381×
banan/img/logomax.png

Dnes si ukážeme jak v 3D Maxu vytvořit něco podobné normálnímu světu, a tím nemyslím vzhledově nýbrž funkčně. Tento nástroj simuluje fyzikální jevy. Budeme nastavovat  rozměry, hmotnost tělesa, nebo tíhové zrychlení apod. Trochu si připomeneme základy fyzikysmile.

S Reaktorem se velmi dobře simulují nárazy těles do sebe, deformace látek vlastní tíhou apod. Reaktor se dá využít dvěma způsoby - buď udělat celou jednoduchou animaci (padání domina) a tu pak vyrenderovat do videa, nebo tělesa ve chvíli, kdy jsou v nejlepší poloze vůči sobě nebo jsou nejlépe zdeformována, zkopírovat a pak použít jako statické objekty v jiné, větší scéně.

Nejdůležitější ikony Reaktoru najdete také na liště reaktor - obvykle ukotvená vlevo.

Budeme vytvářet krátké domino. Nejprve si vytvoříme box s rozměry: lenght 30, width 7,5, height 15. Uděláme z něj 10 instancí v řadě (podobně jako na obrázku).

Inst

Ještě si vytvoříme plane jako podložku pro naše domino a dráhu po které se bude kulička kutálet než narazí do prvního boxu, který následně shodí všechny. Celá scéna by měla vypadat nějak takto:

Scena

Nyní je celá scéna již připravena k použití Reaktoru. 

Z nabídky Helpers/Reaktor panelu Create vybereme RBCollection (nebo ikona RBCollection z lišty Reaktoru) a umístíme někam do scény - je to jen ikona. V panelu Modify u RBCollection vyberemeAdd a v menu vybereme všechny objekty ve scéně. Tím jsme dali Reaktoru najevo, s jakými objekty má pracovat. Přepneme se do panelu Utilities (záložka s kladívkem) a klepneme na položku Reactor. Poslední záložkou je Properties, kde u boxů (domina) zvolíme Mass (hmotnost) 4,0 kg, u rampy a podlahy 0 kg a u koule 100 kg.


Dáme-li nějakému objektu hmotnost 0 kg, nebude se hýbat, nebude na něj působit gravitace a ostatní tělesa se budou o něj opírat. Jinak by se celá scéna propadla.


Další položku Friction (tření) necháme nezměněnu, jen je důležité vědět, že se tření dvou těles, která se stýkají sčítá a že normální tření je od 0 do 1. U koule změníme Elasticity na 0,05.
Nyní v záložce World zvolíme World Scale 1m = 100 in Max, Col. Tolerance 2 a Gravity pro Z - 980.

Teď bych doporučil v záložce Utils zvolit Analyze World (nebo ikona Analyze World z lišty Reaktoru) pro zjištění chyb ve scéně. Nejčastější jsou asi špatné hustoty vlivem chybných jednotek, dále nízká či vysoká Col. Tolerance a také dotýkání objektů (objects are interpenetrating) - je možné, že se nedotýkají přímo objekty, ale jen jejich "obaly", o tom si však povíme až ve druhém díle našeho seriálu. 

Ok

Pokud nejsou chyby hlášeny, v záložce Preview and Animation, klikneme Preview in Window (nebo ikona Preview in Window z lišty Reaktoru). Oknem můžeme otáčet, přibližovat ho dle potřeby. V menu Simulation zvolte Play pro spuštění simulace. Pro resetování a znovu spuštění simulace zvolte Reset a následně Play. Jste-li spokojeni, můžete okno zavřít a zvolit Create Animation (nebo ikona Create Animation z lišty Reaktoru). Doporučuji zaškrtnout Update Viewports.

Pokud nedáte scénu analyzovat ručně, Reaktor to za vás udělá automaticky při spuštění simulace. 
Jste-li již se scénou spokojeni, můžete k objektům přiřadit materiály, scénu nasvítit a vyrenderovat do video souboru. 

Vys Kula Asdf

Štítky: 3D studio max
Hodnocení:     nejlepší   1 2 3 4 5   odpad
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Článek ještě nebyl okomentován.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel nula a pět