Flash - ActionScript 3.díl, Oddělovač tečka (.)

Napsal O webu (») 31. 1. 2005 v kategorii Flash, přečteno: 3026×

Oddělovač tečka (.)

Nebo také tečkovací syntaxe, vychází z používání (.) při zápisu skriptu. Zápis vychází, jak jinak, ze zápisu JavaScriptu a od verze Flash 5 je doporučeno jej používat. Tečka se pří zápisu používá pro přiřazení vlastnosti (properties) a metod (method) objektu nebo Movie klipu. Pomocí tečky se také vytváří cesta ke konkrétnímu objektu. Celý výraz se pak skládá ze jména objektu nebo Movie klipu, tečky a vlastnosti, metody nebo proměnné, kterou chcete specifikovat.

Například vlastnost x určuje pozici klipu v ose x na pracovní ploše. Výraz BallMC._x odkazuje na vlastnost _x klipu BallMC.

Stejně tak například submit je proměnná, kterou jste si vytvořili v klipu form, který je součástí jiného klipu shoppingCart. Výraz shoppingCart.form.submit.= true nastaví hodnotu proměnné submit klipu form na true. Na tomto příkladu je vidět způsob zápisu při vnoření klipů do sebe.

Dalším příkladem použití tečky při zápisu je volání metody nějakého objektu nebo Movie klipu. Například metoda play způsobí spuštění přehrávání klipu. Pro spuštění přehrávání klipu v objektu ballMC stačí zapsat:
BallMC.play();
Při zápisu kódu pomocí tečky se dále používají dva speciální výrazy _root a _parent. Pomocí těchto výrazů je možné přistupovat k objektům nebo klipům mezi sebou navzájem.

Výraz _root odkazuje na základní snímek časové osy. Zde můžete mít například definovány různé proměnné, funkce, pole a podobně. Když pak chcete k těmto datům přistupovat, použijete na začátku výrazu _root. Například pro volání funkce buildGameBoard napíšte:
_root.function.buildGameBoard();
Vytváříte tím absolutní cestu platnou a přístupnou ze všech míst skriptu . Stejně tak můžete přistupovat z jednoho objektu na druhý. Zápisem _root.objektJedna.objektDva.kolik se dotazuje na hodnotu proměnné kolik klipu objektDva, který je vnořen do klipu objektJedna a dostáváte stejnou odpověď, ať se právě nacházíte v klipu objekTri nebo objektCtyri.

Výraz _parent naopak odkazuje na objekt nebo klip, ve kterém se právě nacházíte.Tím vytváříte cestu relativní, platnou pouze pro část skriptu uvnitř objektu nebo klipu. Když máte například klip dog umístěný uvnitř klipu animal, následujícím zápisem voláte z klipu dog metodu stop klipu animal:
_parent.stop();
Ve verzích 3 a 4 se jako oddělovač používal znak lomítko ( / ), ale z důvodu jednocení zápisu se syntaxí JavaScriptu se od něj upustilo, a dnes je přípustné používat pouze tečku. Můžete však narazit na starší skripty, ve kterých je použito lomítko. ActionScript bude i takovému zápisu rozumět.
Autor: harou
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Akr z IP 62.77.119.*** | 20.8.2005 16:21
hele jak si please stáhnu program flash pro tvorbu 2d hersmajl
Kohout z IP 81.19.34.*** | 20.8.2005 20:44
Buď na nějaký výměnný síti (jsou potřeba spaciální programy, volně stažitelné na sdileni.cz ) a nebo si to musíš prostě koupit.smajl


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel devět a sedm