Flash - ActionScript 1.díl, ActionScript a JavaScript

Napsal O webu (») 27. 12. 2004 v kategorii Flash, přečteno: 4037×

Něco málo (víc) k ActionScriptu

Něco málo (víc) k ActionScriptu


Stejně jako můžete statickým internetovým stránkám dodat trochu života použitím událostí JavaScriptu, aniž by bylo na první pohled cokoli poznat, můžete i flashovým animacím dodat interaktivitu a nechat své stránky obživnout pomocí různých ovládacích prvků.

Jako programovací jazyk je zde použit vlastní jazyk ActionScript, přirozeně vycházející z objektově orientovaného JavaScriptu, který zase vychází z jazyků, u jejichž historického základu naleznete dnes již legendární programovací jazyk C. V tuto chvíli asi mnohým z vás zatrnulo, protože Céčko není mezi programátory pracujícími pod Windows právě na prvním místě, ale můžete být klidní. ActionScript se liší od programovacích jazyků jako například Pascal, Basic, C a další, jejichž zdrojové kódy je nutno před použitím zkompilovat. ActionScript ke svému běhu potřebuje nějaký ten engine, který vykonává všechny příkazy, tak jak přicházejí. Proto je k přehrávání animací potřebný internetový prohlížeč a v něm nainstalovaný Flash Player. Skriptovací jazyky mají na rozdíl od svých dospělejších kolegů trochu omezené možnosti. Na druhou stranu se jedná o jazyk objektově orientovaný, což je jednak dosti moderní a pokrokové, ale hlavně to velmi zefektivní psaní skriptů, ale o tom později.


ActionScript a JavaScript



JavaScript jsem na začátku nezmiňoval nijak náhodně. Jeho podobnost s ActionSkriptem je až zarážející a jistě bude kratší výčet rozdílných, než společnách vlastností.

* ActionScript nepodporuje objekty prohlížeče jako jsou Anchor, Document a Windows.
* ActionScript nepodporuje žádné objekty definované pro JavaScript
* ActionScript podporuje zápis syntaxe konstruktorů,která není v JavaScriptu povolena (například tellTarget nebo ifFrameLoaded a zpětné lomítko). Tento způsob zápisu ale není doporučován. Namísto něj používejte syntaxi stejnou jako v JavaScriptu (například with, _framesloaded a tečkovací syntaxi zápisu).
* ActionScript nepodporuje některé konstruktory JavaScriptu, jako například try, catch, throw.
* ActionScript nepodporuje některé konstruktory Function JavaScript.
* Příkaz eval v ActionScriptu pouze dovoluje přistupovat k proměnným podle jména.
* V JavaScriptu je výsledkem funkce toString nedefinované hodnoty opět nedefinovaná hodnota. Ve Flash 5 a Flash MX je z důvodu kompatibylity s Flash 4 výsledkem stejné funkce" ".
* V JavaScriptu je nedefinovaná proměnná v číselném kontextu vyhodnocena jako NaN. Ve Flash 5 a Flash MX je z důvodů kompatibility s Flashem 4 taková proměnná vyhodnocena jako 0.
* Když je v JavaScriptu textový řetězec vyhodnocován jako boolean a má nenulovou délku, je výsledkem true; má-li hodnotu rozdílnou od nuly, je výsledkem false.
* V ActionScriptu je textový řetězec převeden na číselnou hodnotu. Jestliže se číslo nerovná nule jevýsledkem true, jinak je výsledkem false.

Kdo už někdy psal v JavaScriptu, má před ostatními náskok o jedno kolo, ale ani všeobecné základy programování se vám při čtení dalších dílů neztratí. Výhodu má i ten, kdo píše skripty v jazycích PHP nebo ASP (VBscript).
Autor: harou
Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

Komentáře

Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
Jjoj z IP 82.114.204.*** | 28.7.2005 16:25
ne asi smajl
JANciJ z IP 84.47.113.*** | 29.7.2005 15:13
flash je jedna skvela vec, pretoze sa s nim da urobit naozaj skoro cokolvek
Len nedokaze nieco co ine....
Ale aj tak je to skvela vecicka
Andy z IP 62.141.24.*** | 4.3.2006 13:10
flash jesmajl
Fingarfae z IP *** | 27.12.2004 18:55
byl dost nudný článěk,teměř nic jsem se nedověděl a navíc jsem se dočetl hodně zavádějící věci,zřejmě si autor myslí že většina současných jazyků vychází z C,ale zrovna v tomto případě ja to naprostá hovadina a to především z toho důvodu,že jazyk C nené obějktově orientovaný,když už tak C++ nebo C#,Ale i tak bych netvrdil že tento jazyk z něčeho vychází.Tak stejně bych mohl tvrdit že C vychází z Pascalu když má stejné deklarování podmínky.Spíš bych řekl,že je celkem těžké prosadit jazyk,který má naprosto odlišné principy,a proto taky je ActionScript velice podobný javascroptu nebo C++.
harou z IP *** | 27.12.2004 19:36
Uz muzes prestat, omlouvam se ze to byl nudny clanek casem se to zlepsi, ale nemuzes cekat ze pocitat s tim, ze kazdy uz alespon polovinu umi. To me prave stvalo v php ze tam byli moc velky skoky a jako totalni novacek sem to ani moc nepochopil. No muj druhej clanek jsem taky udelal textovi (jeste jsem nebyl dany), ale treti uz bude mit malinko actionskriptu 4 vic 5 zas bude psaci a sesty ten bude dlouhy a s docela dost actionscriptu atd... nektere totiz uz mam castecne napsane, ale opravuju chybky!
harou z IP *** | 27.12.2004 19:39
Predchozi prispevek si vzadnem pripade nectete smajl
Fingarfae z IP *** | 30.12.2004 17:18
čekal jsem že se trochu vyjádříš k tomu na co jsem upozornoval.


Nový komentář

Téma:
Jméno:
Notif. e-mail *:
Komentář:
  [b] [obr]
Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel devět a pět