Něco málo (víc) k ActionScriptu
Něco málo (víc) k ActionScriptu
Stejně jako můžete statickým internetovým stránkám dodat trochu života použitím událostí JavaScriptu, aniž by bylo na první pohled cokoli poznat, můžete i flashovým animacím dodat interaktivitu a nechat své stránky obživnout pomocí různých ovládacích prvků.
Jako programovací jazyk je zde použit vlastní jazyk ActionScript, přirozeně vycházející z objektově orientovaného JavaScriptu, který zase vychází z jazyků, u jejichž historického základu naleznete dnes již legendární programovací jazyk C. V tuto chvíli asi mnohým z vás zatrnulo, protože Céčko není mezi programátory pracujícími pod Windows právě na prvním místě, ale můžete být klidní. ActionScript se liší od programovacích jazyků jako například Pascal, Basic, C a další, jejichž zdrojové kódy je nutno před použitím zkompilovat. ActionScript ke svému běhu potřebuje nějaký ten engine, který vykonává všechny příkazy, tak jak přicházejí. Proto je k přehrávání animací potřebný internetový prohlížeč a v něm nainstalovaný Flash Player. Skriptovací jazyky mají na rozdíl od svých dospělejších kolegů trochu omezené možnosti. Na druhou stranu se jedná o jazyk objektově orientovaný, což je jednak dosti moderní a pokrokové, ale hlavně to velmi zefektivní psaní skriptů, ale o tom později.
ActionScript a JavaScript
JavaScript jsem na začátku nezmiňoval nijak náhodně. Jeho podobnost s ActionSkriptem je až zarážející a jistě bude kratší výčet rozdílných, než společnách vlastností.
* ActionScript nepodporuje objekty prohlížeče jako jsou Anchor, Document a Windows.
* ActionScript nepodporuje žádné objekty definované pro JavaScript
* ActionScript podporuje zápis syntaxe konstruktorů,která není v JavaScriptu povolena (například tellTarget nebo ifFrameLoaded a zpětné lomítko). Tento způsob zápisu ale není doporučován. Namísto něj používejte syntaxi stejnou jako v JavaScriptu (například with, _framesloaded a tečkovací syntaxi zápisu).
* ActionScript nepodporuje některé konstruktory JavaScriptu, jako například try, catch, throw.
* ActionScript nepodporuje některé konstruktory Function JavaScript.
* Příkaz eval v ActionScriptu pouze dovoluje přistupovat k proměnným podle jména.
* V JavaScriptu je výsledkem funkce toString nedefinované hodnoty opět nedefinovaná hodnota. Ve Flash 5 a Flash MX je z důvodu kompatibylity s Flash 4 výsledkem stejné funkce" ".
* V JavaScriptu je nedefinovaná proměnná v číselném kontextu vyhodnocena jako NaN. Ve Flash 5 a Flash MX je z důvodů kompatibility s Flashem 4 taková proměnná vyhodnocena jako 0.
* Když je v JavaScriptu textový řetězec vyhodnocován jako boolean a má nenulovou délku, je výsledkem true; má-li hodnotu rozdílnou od nuly, je výsledkem false.
* V ActionScriptu je textový řetězec převeden na číselnou hodnotu. Jestliže se číslo nerovná nule jevýsledkem true, jinak je výsledkem false.
Kdo už někdy psal v JavaScriptu, má před ostatními náskok o jedno kolo, ale ani všeobecné základy programování se vám při čtení dalších dílů neztratí. Výhodu má i ten, kdo píše skripty v jazycích PHP nebo ASP (VBscript).
Autor: harou