Zapomeňte na cookie, včetně ultra-plíživých cookie založených na flash platformě. Nový typ sledovaní vás může identifikovat daleko přesněji než cookie a ani si toho nevšimnete.
Jak to funguje?
Hlavní myšlenka je dát dohromady mnohdy nevýznamná data, která dohromady jedinečně identifikují počítač a nazývyjí se tzv. digitálním otiskem. Vemte si příklad z reálného života, když řeknete o někom, že ma hnědé vlasy není možné jednoznačně určit o koho se jedná, ale když doplníte malé detaily jako např. jizva, zlomený zub, atd. už je možné jedince z davu vybrat. Takhle stejně to funguje u počítačových prohlížečů.
Otestujte svůj prohlížeč pro jedinečné identifikátory zcela zdarma a bez rizik na stránce https://panopticlick.eff.org/. Tento web sbírá malé detaily o prohlížeči a počítači, většinou využivájí JavaScriptu. V mém případě mně web dokázal jedinečně identifikovat z 761 000, prozatím testovaných prohlížečů.
Více než jen fáma
Peter Eckersley a jeho kolegové vytvořili stránku, když zaslechli o této nové metodě testování a chtěli zjistit jak přesná dokáže být. No řekněme si dokáže být velmi přesná, takže to je více než jenom nějaká fáma.
Otisk prohlížeče byl vyvinut pro banky, který jej využívají pro zabezpečení proti podvodům. Ale dnes jedna firma, Scout Analytics, nabízí tento otisk jako službu pro webové stránky, kde tato služba nenahrává pouze data o prohlížeči, ale také jak rychle píšete, co píšete atd.
Tyto biometrické podpisy, jako identifikátory posbírané z prohlížečů a počítačů, mohou být získány pouze JavaScriptem samotným, což dělá velmi těžkým tomuto zabránit. Firma Scout Analytics se brání tím, že službu nabízí pouze platícím zákazníkům pro zjištění reálnosti návšťev (cookie může být smazána a starý uživatel se tváří jako nový uživatel). Služba nenechává stopy, takže je nemožné určit, které stránky tuto identifikaci využívají.
Je to legální?
Podle Ari Schwartzové z Centra Demokracie a Technologie, je legální užívání otisků otázkou samotných uživatelů, jednoduché odmítnutí uživatele neumožní firmám využívat této služby pro svoji reklamu a zjišťování reálné návštěvnosti. Toto ale například firma může obejít uvedením do svých dlouhých podmínek užívání, které stejně nikdo nečte. Boj proti této službě nebude tak jednoduchý, jelikož se nezdá, že by se našel tak jednoduchý způsob jako bylo smazání cookie.