Sémantický web 7. díl, Web 2.0 služby

Napsal O webu (») 1. 2. 2008 v kategorii Internet, přečteno: 1035×

Představení dokonalých příkladů Web 2.0

Del.icio.us

Původním důvodem vzniku byla potřeba zakladatele „vyznat se“ ve velkém množství záložek, které nashromáždil jako jeden z autorů weblogu Memepool.

Pro svou vlastní potřebu proto vytvořil program Muxway, jež mu umožnil ke každému odkazu přidat tagy, které jej charakterizovaly. Díky tomu se mohl snadněji orientovat v uložených odkazech, a to nejen on, ale i jeho čtenáři. Pokud někoho zajímaly např. jeho odkazy o hudbě, stačilo se podívat na seznam záložek pod tagem „music“.

Brzy si uvědomil, že podobný nástroj by mohl být užitečný nejen pro něj a v roce 2003 spustil del.icio.us, kde tuto službu nabídl veřejnosti.



MySpace

Základním prvkem MySpace je domovská stránka každého uživatele, tzv. profil. Standardně lze zadat fotku, základní údaje , zájmy, nejnovější příspěvky na blogu, přátelé a komentáře k danému profilu (které můžou přidávat právě jen friends).

Pokud se uživatel od začátku přihlásí jako hudebník /skupina, může do profilu nahrát také čtyři mp3 soubory, přidat popis své hudby (styl, vzory), zastupující nahrávací společnost a také kalendář s plánovanými akcemi.



Last.fm

Last.fm je v současné době nejznámější a nejpoužívanější sociální webovou službou zaměřenou na poslech, hodnocení a doporučování hudby. Dnešní podoba Last.fm vznikla v srpnu 2005 sloučením dvou původně nezávislých projektů: last.fm a Audioscrobbler.

V době rozmachu Napsteru bylo sice možné stáhnout cokoliv – ale jak najít to, co se vám bude líbit? Tvůrci vycházeli z předpokladu, že pokud uživatel 1 má oblíbené skupiny A, B, C a D, a uživatel 2 poslouchá skupiny B, C, D a E, je solidní pravděpodobnost, že bude výhodné vyměnit si informaci o A a E navzájem. Uživatelé přidávali své oblíbené autory a skladby a při poslechu rádia hodnotili, jestli se jim daná píseň líbí (love button) nebo nelíbí (hate button).



YouTube

Společnost YouTube zažila od svého založení růst, který nemá na internetu obdoby. Její úspěch slouží jako ilustrační příklad webu 2.0 pro řadu odborníků i novinářů. V polovině roku 2006 se dostala mezi 10 nejsledovanějších stránek na internetu a v říjnu téhož roku byla koupena Googlem za 1,65 miliardy dolarů.

V čem spočívá fenomén YouTube, díky němuž se tato značka pro mnohé stala synonymem on-line videa? Video hostingy existovaly i dříve, jiné zase nabízí vyšší kvalitu. Odpověď spočívá v kombinaci několika faktorů – správný čas, dostatek publicity a aktivní uživatelská základna.

  • Uživatelé k videím přidávají popis a kategorii

  • Videa lze hodnotit, komentovat

  • Aktivní komunity. Členové mohou vytvářet skupiny

  • Uživatelé se mohou navzájem přidávat do přátel nebo sledovat videa jiného uživatele

  • Statistiky




  • Autor: Radim Gál
    Facebook Twitter Topčlánky.cz Linkuj.cz

    Komentáře

    Zobrazit: standardní | od aktivních | poslední příspěvky | všechno
    Článek ještě nebyl okomentován.


    Nový komentář

    Téma:
    Jméno:
    Notif. e-mail *:
    Komentář:
      [b] [obr]
    Odpovězte prosím číslicemi: Součet čísel tři a čtyři